På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Har letat bilder på internet men inte sett helt entydigt att det skulle vara vare sig det ena eller det andra. Det ser ut som i de gryniga bilderna att det skulle vara runda men inte säkert. Kan kolla i bok hemma i kväll om ingen annan hinner före.
Flygvapenmuseums är väl ett uppbyggt vrak från utlandet så om inte motorn är svensk så kan det väl va lite si och så med autenticiteten.
Jag är nästan säker på att Griffon-motorerna alltid hade runda avgasrör. Det var i alla fall absolut vanligast! Är du förresten säker på att de tillplattade är till en Griffon och inte till en Merlin?
Hmm... Jag ska skaffa ett konverteringsset till Academys XIV, och på Hannants har de två varianter, båda med samma huv med ett runda och ett med platta rör. Så det verkar onekligen så. Men jag är i och för sig ingen Spitfireexpert. Någon som vet mer?
Det är inte bara nosen på Academy XIV som är galen. Öppningen för cockpiten är får långt ner samt för lång. Jag tror inte det nämns i texten på denna sidan. Men man ser det ganska tydligt på bilderna: http://www.britmodeller.com/forums/lofi ... 74743.html