Klarlack?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
oggan
Namn: Oskar

Klarlack?

Inlägg av oggan »

Efter ett väldigt långt uppehåll av modellbyggande är jag äntligen tillbaka. Har kollat runt rätt mycket och många säger att man ska lackera modellen innan man har på washes för att det ska bli bättre resultat än att måla på den matta ytan och jag undrar vad ni använder? Vet inte vad jag letar efter riktigt, har sett folk använda golvlack m.m. och jag vill inte att ytan ska bli glänsande utan "lenare" för att washen ska flyta bättre.

Så, vad använder ni och var kan jag få tag på det?
Robert A

Re: Klarlack?

Inlägg av Robert A »

Några tunna lager med tamiyas x-22 räcker gått och man får en siden blank yta som är perfekt för dekaler och washar. Tycker även att humbrols senaste Clear som säljs på glasflaska är riktigt bra.
Golvpolish ifrån Johnson är inte samma innehåll som det var tidigare enl folk men använder det personligen inte..

//Robert
Per K

Inlägg av Per K »

Jag använder Games workshops Purity Seal på sprayburk. Ger satin-yta och väldigt lättanvänd, blir inga rinningar om man inte råkar somna till under användning osv.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

"Purity Seal" : hörhmm-hmmm? Leder nästan tanken till en medeltida konstruktion för att garantera en helt annan sorts purity ...
Den historiska korrektheten verkar dock vara tveksam ...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyskhetsb%C3%A4lte
/ Robin
Per K

Inlägg av Per K »

Klart att modellerna ska förseglas med purity seal så att inte äckliga mansfingrar kommer åt underliggande skönhet?

Games workshop är väl tämligen berömda för sin kreativa namngivning i övrigt också, Chaos Black och Skull White är väl dom mest kända, men vi ska inte förglömma godingar som Ratskin flesh, Dead world forest, Longbeard Grey och Mephiston Red.

Det slår i alla fall FS12345 och RLM61 namngivningsmässigt!
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

:-D
oggan
Namn: Oskar

Inlägg av oggan »

Borde nog ha förtydligat att jag inte har någon airbrush. Läste på om Purity Seal'en och den har fått mycket blandade recensioner då luftfuktighet och temperatur är de största faktorerna och nu när det regnar och inte kommer bli varmare förrän om 8 månader så kanske jag borde pröva något annat...

Är förövrigt färdig med modellen jag målat, så är väldigt sugen på att dra in i stan för att köpa något idag. Finns det något bra på sprayburk i Stockholm? Får googla vidare antar jag.
Skriv svar