vädring

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
mikosmix
Namn: Mikael Ohlsson

vädring

Inlägg av mikosmix »

Jaha... lika bra jag drar igång en tråd till. :) Har lite funderingar såhär innan första byggstart på ett bra tag...

Hur gör ni er pre-shading? En ljus grundfärg och sen köra svart i linjerna bara? Post-shading verkar jätteläskigt och kräver mycket mer airbrush-teknik verkar det som?

Chipping. Innan har jag bara kört med pensel och Humbrol silverfärg men inte tyckt jag fått till det riktigt. Nu funderar jag på en annan metod. Såg en lurig variant på youtube med hårspray som löstes upp under ytlagret. Nån som provat det?

/Micke
piosa

Re: vädring

Inlägg av piosa »

Grunden brukar väl ligga på panellinjer, men om det är lite större ytor som jag vill ha lite oregelbundna, så går jag över lite LÄTT över dessa ytor och "cloudar" i oregelbundna mönster. Lite 8'or och 0'or
Detta gör så att för mig blir det lättare att slippa "döda" ytor, se bara upp så du målar lite oregelbundet med täckfärgen med. Genom tunna, tunna färglager så blir det ganska lätt att sluta när du är nöjd.

Hårspray kan ge väldigt bra resultat och verkligen lyfta en modell, men personligen tycker jag att det kan vara lite kinkigt att använda, och svårt att få precis det resultatet man vill. Det beror nog väldigt mycket vilket hårspray man får tag på.
Jag har precis beställ A-K's motsvarigheter på burk, bara för att se om det är någon skillnad.

Spraya upp lite petflaskor, plasticard eller liknade med färger som du har gott om och prova loss lite.

Lycka Till !!!
//Jag har anammat en ny filosofi: Trial and Error.
Tyvärr mest Error...
mikosmix

Inlägg av mikosmix »

A-K's motsvarigheter på burk...? Upplysning tack. :-)
piosa

Inlägg av piosa »

mikosmix skrev:A-K's motsvarigheter på burk...? Upplysning tack. :-)
http://www.ak-interactive.com/ecomm/?ac ... =658&idc=3

dessa finnes hos en del olika svenska handlare. Men som sagt, jag har inte provat dessa ännu. Kanske någon annan vänlig själ har lite mer erfarenhet...

/Edit: M.I.G har liknande, och det finns säkert andra med...
//Jag har anammat en ny filosofi: Trial and Error.
Tyvärr mest Error...
mikosmix

Inlägg av mikosmix »

Aha! Det finns en speciell produkt för allt. :-D Tack för det!
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Hur gör ni er pre-shading?
Vissa av oss gör den inte alls.

Det är inget "måste" att "preschäjda", fylla alla skarvar med svart, göra färger fullständigt urblekta eller ha mängder med avskavd färg överallt. Det är snarare i mycket en modegrej som florerar bland vissa byggare beroende på tycke och smak.

För att ta ett exempel så började det här med avskavd färg ta fart efter Kuwaitkriget när man såg hur dåligt underhållna irakiska fordon var. Sedan spred det sig till andra förebilder utan större tanke på varför de irakiska fordonen såg ut som de gjorde eller vad som skulle vara skillnaden mot andra förebilder.

Det handlar om att vissa välkända byggare gör på ett visst sätt, varpå andra kopierar tekniken med mer eller mindre lyckat resultat och sedan bildar det skola med ofta näst intill religiösa förtecken och sekteristiskt beteende. Vad man sällan tänker på är varför vissa tekniker passar bra för vissa effekter och mindre bra för andra, utan slentrianmässigt kör man på med hela konkarongen.

Jag förordar att man tänker själv, tittar på förebilder och sedan väljer vissa (om några) av ovanstående tekniker - eller andra - som lämpliga för att efterlikna förebilden från fall till fall. Prova gärna olika tekniker, men utvärdera dem och använd dem framför allt inte bara för att någon annan gör det!
/G
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Fast det ibland är det så att "förebilden" är det utseende en modell man tycker ser häftig ut, har. Inget fel i det heller.

Kan rekomdera att testa AK Produkter om du är ny på detta. Lätta att arbeta med och bra instruktioner både på hemsidan och allmänt på nätet.

I Sverige hittar du dem bla hos:
http://www.wentzels.se
http://www.ministuff.se

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
mikosmix

Inlägg av mikosmix »

Hm... Jag skrev ett svar o klickade på skicka men det försvann... :-O

Hursomhelst. Precis, Janne. Jag tycker nästan att, om man inte ska göra en modell som ska avbilda ett fabriksnytt exemplar, vädring är halva grejen. Slitage är ju oundvikligt och det är, i mitt tycke, det som gör modellen realistisk. Sen är det inte bara därför jag gillar det. Modellen ser helt enkelt koolare ut och det är kul att mixtra med tekniker. :-)

Mustang-freak som jag är så bläddrar jag ofta i Leif Hellströms "J26 Mustang" och där finns många bra exempel på slitage.
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

AK finns på Hobbybokhandeln också, de har bättre priser och har ofta mera inne än vad Wentzels har http://www.hobbybokhandeln.biz/.

Jag tycker att vädringen är det som gör att en modell ser realistiskt ut men jag tycker också att det idag finns en hel del som överdriver det, lagom är ordet tycker jag.

Jakob
Jakob Fall
AP
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Här måste jag ju slå ett litet slag för chippning med svamp. Även om jag också är förtjust i hårsprejsmetoden.

Bara att riva av liten en bit disksvamp eller dylikt och doppa i färgen och sen dutta på modellen. Här är några bilder på ett av mina projekt där 99% är chippat med svamp (Jag vet, alldeles för mycket chippning för somligas smak) :
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... s&start=10

Tycker personligen att svampning ofta är lättare att kontrollera än hårsprejsmetoden.
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar