Färgborttagning på vinylmodeller?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
gorse
Namn: Göran Sedvall

Re: Färgborttagning på vinylmodeller?

Inlägg av gorse »

Att det är skillnad på spolarvätskor listade jag ut rätt snart. Om inte annat gillar inte familjen Biltemas i bilen, för den luktar fruktansvärt illa.

Jag har ett annat dilema och jag har svårt att bestämma mig. Så var det ju förr med när jag byggde, jag gjorde stor sak av allting jag tog i och inget blev klart: De första delarna jag modifierat (helt enkelt för att de blev färgrena först) är hydraliken till benen (ovan knäna). Det var inte svårt beslut att skära bort hydralstängerna och ersätta dem med lösa rör. Jag har gjort som på bilden ungefär(inte mina delar, det är bilder från en av två guider jag hittat på internet). Jag har dock inte ännu bestämt mig för om jag skall använda metalrör och få rätt lyster och sen få problem med att få liknande metallyster på de andra metaldelarna, eller göra dem av plast och måla dem och få enhetlig lyster på alla blankdelar även om de inte blir 100 %igt kromlyster.

Bild

Men, när jag står i valet och kvalet om jag skall skära loss även den yttre cylindern och ersätta med rörstumpar. Frågan är dock om det är värt besväret eller om man bara skall måla mörkt i skarven. Min farhåga är att om jag klipper sönder modellen ytterligare slutar det med att jag scratchbygger allt med modellen som utgångspunkt, och möjligen använder detaljer från modellen. Fullskale-originalet har ju både målat svart och har delarna separerade. Men å andra sidan var stopmotionmodellen inte så mycket större än min horizonmodell.

Bild

Jag kommer få skära sönder rätt mycket i armbågarna i alla fall om de skall bli ihåliga som originalet och det är delar som är mer ögoninfallande, enligt nedan. Inte heller de är mina delar utan från guiden jag följer. Nu kanske nån rättskaffens tycker jag borde hitta på själv och leta bilder ur filmen, men det är rätt sparsamt med bilder ur filmen men 1000-tals av andras modeller eller färdiga samlarmodeller. Så jag tyckte det var lättare.

Bild

Å det tredje blev guiden jag följer så här bra och han har inte skurit isär:

Bild

Jag har nog blivit en gammal gubbe när allt kommer omkring. Jag kommer inte ihåg att det var så komplicerat att bygga modeller.
Skriv svar