Färgborttagning på vinylmodeller?
Färgborttagning på vinylmodeller?
Jag är en lycklig ägare av en begagnad vinylmodell av ED209 (ur filmen robocop). Nu är det ju några år sen modellen var aktuell så det finns gott om tutorials på nätet hur de skall byggas. Men inte ett pip om färgborttagning. Tål vinylmodeller t-röd? Modellen saknar grundfärg och är penselmålad och om jag erinrar mig rätt så skulle de målas med vattenbaserade färger om de inte skulle förvandlas till en frigolitmassa. Gnuggar man med t-röd verkar färgen mycket riktigt lösa sig, men jag har inte tålamod att gnugga bort färgen utan tänkta doppa alla delar. Då hoppas jag att färgen även försvinner ur panellinjer och skruvskallar.
jag har ju inte byggt modeller på bra många år så jag har lite dålig koll på vad som gäller nuförtiden, så det kan ju bli spännande. Men min fråga är, håller vinylmodeller för T-röd eller varpar alltihop efter en stund?
Nästa fråga är, vad är det för primer som gäller för vinylmodeller? Limmar man fortfarande vinyl med superlim?
jag har ju inte byggt modeller på bra många år så jag har lite dålig koll på vad som gäller nuförtiden, så det kan ju bli spännande. Men min fråga är, håller vinylmodeller för T-röd eller varpar alltihop efter en stund?
Nästa fråga är, vad är det för primer som gäller för vinylmodeller? Limmar man fortfarande vinyl med superlim?
-
Re: Färgborttagning på vinylmodeller?
Hallå, Göran!
Länge sen sist.
Har inte strippat själv. Men T-röd eller fönsterputs vore mitt första alternativ.
Det jag vet är att det inte funkar att lägga oljebaserad färg direkt på vinylen, den torkar aldrig riktigt utan klibbar. På den tiden använde jag något som hette Beckers Syntem som primer men den finns inte längre. Så det är svårt att säga med säkerhet. Kanske testa Vallejos primer och köra på en yta först som test?
Superlim är väl det vanligaste. Bra att rugga upp ytan också innan för bättre fäste. Tänk på att det brukar greppa mycket snabbt på vinyl.
Janne Nilsson
Länge sen sist.
Har inte strippat själv. Men T-röd eller fönsterputs vore mitt första alternativ.
Det jag vet är att det inte funkar att lägga oljebaserad färg direkt på vinylen, den torkar aldrig riktigt utan klibbar. På den tiden använde jag något som hette Beckers Syntem som primer men den finns inte längre. Så det är svårt att säga med säkerhet. Kanske testa Vallejos primer och köra på en yta först som test?
Superlim är väl det vanligaste. Bra att rugga upp ytan också innan för bättre fäste. Tänk på att det brukar greppa mycket snabbt på vinyl.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Tusen tack, det låter lovande. Jo, jag har inte varit så flitig med färgerna på ett tag. Säljaren berättade att det är Tamiaya acrylics som modellen är målad med. Det verkar gå med T-röd, jag lade en tå i en burk men det går väldigt sakta och man får gno och skrapa. Verkar inte skada plasten heller. Får väl ha lite mer tålamod och se om det går att uppfinna nån skrapa av glasspinne och tandpetare. Har sneglat lite på färgerna som rollspelarna använder. Borde funka. Det är inte så gott om hobbyaffärer där jag bor, men Panduro finns.
-
- Kontakt:
Bromsolja!! Men prova på en liten bit först...
Tamiya acrylics? Prova med Ajax fönsterputs. På vanliga modeller rinner färgen bort när man sprayar på den.
Jag vet ett bättre alternativ än T-röd på tamiyafärg nämligen Biltemas koncentrerade spolarvätska. bara att spola av färgen efter ett bad i den blåa vätskan. T-röd däremot tycker jag gör att färgen blir en kletig sörja, åtminstånde när jag provat....
Stefan
Stefan
Välkommen tillbaka till hobbyn Göran, får du fason på den stora gubben skicka gärna in en bild,jag själv håller på med en stor predatortjej I skalan 1/6 för tillfället.
LarsaQ
LarsaQ
Jag får erkänna att jag inte gärna åker in till stan bara för spolarvätska. Så jag köpte spolarvätska på macken. Antagligen inte av likvärdig kvalité som biltemas för rinna av är en överdrift. Det lossnade snabbare än t-röd men det blev en knepig geggiga som dock går att skrapa av. Med en potatisborste av högsta klass blir delarna rena även om jag fortfarande får peta i hörnen med en plastbit. Tack för alla glada tillrop, jag kommer nog får hålla på ett tag ändå. Får bli nån del då och då, för jag kommer inte orka alltihop på en gång. Återkommer när jag börjar sätta ihop delarna igen. Man skulle ha märkt dem innan man tog isär, men det löser sig nog.
Kul att det funkade. Byggde en ED-209 en gång och det var riktigt intressant. En dag kanske jag bygger en till!
Det är faktiskt skillnad på olika spolarvätskor har jag upptäckt, Biltemas är överlägset bäst på Tamiya.
Stefan
Stefan