Söker experthjälp - Strv. m/37

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Söker experthjälp - Strv. m/37

Inlägg av SvenYoung »

Hej på er..!

Under det pågående bygget av Strv. m/37, så uppstår en del frågor. Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Obs att samtliga bilder nedan är tagna av Thord Wedman, jag har lånat dem från Prime Portal för att illustrera mina frågor, och de används endast för dikussionsändamål.

Min m/37:a skall föreställa en vagn under beredskapstiden.

Fråga 1. Vilken radio satt i denna vagn? Eftersom den har den vikbara antennen, så antar jag att det satt en radio. Tittar man på bilden nedan så ser det ut som en radio-hylla på väggen bakom vagnschefen's säte, stämmer det?

http://data3.primeportal.net/tanks/thor ... _of_57.jpg

Kan det tänkas att det var samma radio som satt i SAV:en? Eller är denna radio för "modern" för en m/37:a under beredskapsperioden?

http://data4.primeportal.net/tanks/thor ... _of_61.jpg

Fråga 2. Vad är det för fäste som sitter på tornet (se bild nedan):

http://data3.primeportal.net/tanks/thor ... _of_57.jpg

Kan det vara ett ksp-fäste? I så fall, vilken ksp skall sitta där?

Tack på förhand för hjälpen! :D

Ha det gott!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Kjell.S
Kontakt:

Re: Söker experthjälp - Strv. m/37

Inlägg av Kjell.S »

Radion vet jag inte typen på, men det är nog en äldre modell än i Sav. Står inget om radiomodellen i instruktionsboken.

Fråga 2. Är ett ksp-lvfäste, man tog väl ut en av sprutorna i vagnen och hängde upp där.
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Stort tack, Kjell! Du är en klippa! :-)
"Svenne-Kongo"

stefan karlsson

Inlägg av stefan karlsson »

Sven - fantastiskt bygge.

Vad gäller frågor om denna vagn är det bara att höra av sig - jag har skruvat isär och satt ihop skala 1:1 mer än en gång. Man skall ju inte vara kaxig, men jag tillhör nog det fåtal personer som vet mest om vagntypen i fråga.

Radion sitter till vänster om vagnchefen - 25 W radio, har bild någonstans.

Ksp-fästet är till för att plocka ut en av de ksp m/36 Strv som sitter i tornet - obs att det är en luftkyld ksp 36 - ser annorlunda ut än en vanlig (vattenkyld) ksp 36 både vad gäller mantel och bakstycke.

Stefan
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Hej Srefan!

Stort tack fr komplimangen om bygget, jag skall försöka att göra vagnen rättvisa.

Tack också för informationen om radion. Om du hittar en bild på den skulle jag gärna ta emot den. Ja, jag tar gärna emot emot så många bilder som möjligt så klart :-)
"Svenne-Kongo"

Skriv svar