Airbrush-frustration

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
olindau
Site Admin
Inlägg: 781
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av olindau »

Gunze spädd 50/50 med T-röd funkar alltid.
Gunze färgerna är inte speciellt känsliga för spädningförhållande.

Isopropylalkohol, Tamiya thinner, Mr Color thinner funkar också att späda med.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
FredrikAlmlöf
Inlägg: 157
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jag kör huvudsakligen med Gunze och spär den normalt 50:50 med t-röd. Jag använder en Evolution Silverline med (tror jag) en 0,2 mm nål och jag har aldrig haft något som helst problem att måla med Gunze. När det gäller tryck, har jag inte heller upplevt några problem med att spruta med riktigt lågt tryck eller riktigt högt.

På din beskrivning av problemen låter det inte riktigt som att det skulle vara färgen som är orsaken. Ta Stellans tips och visa sprutan för någon som vet lite om airbrushmålning.

Lycka till!
Fredrik

PS
Jag hoppas att det är ett färgproblem och att det löser sig lätt.
Hokey
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Hokey »

Ska Vallejo Model-Air verkligen spädas överhuvudtaget?

Jag har inte provat själv, men vad jag har läst mig till har fått mig att tro att model-airfärgerna är sprutfärdiga redan i flaskan.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag skrev tidigare i tråden.
Model-Air skall gå utmärkt att köra i färgsprutan som den är i flaskan. Om än med aningen högre tryck, mellan 30-40 PSI.
Och så har jag hitills använt den. Sen råder det i viss mån delade meningar. Det är inte bara färgens konsitens som påverkar utan hur nära man vill jobba, vilket tryck och vilken typ av nål man använder.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av acofm89 »

FredrikAlmlöf skrev:På din beskrivning av problemen låter det inte riktigt som att det skulle vara färgen som är orsaken. Ta Stellans tips och visa sprutan för någon som vet lite om airbrushmålning.
Hm, jag som började hoppas på att det är färgen som är felet och inte sprutan ;p Den ena är ju lättare att göra något åt än den andra :) Men ni har helt rätt i att jag bör låta någon kika på det så slipper jag spekulera på egen hand.
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av HenrikB »

Hokey skrev:Ska Vallejo Model-Air verkligen spädas överhuvudtaget?

Jag har inte provat själv, men vad jag har läst mig till har fått mig att tro att model-airfärgerna är sprutfärdiga redan i flaskan.
Det här är i mitt tycke en (mycket vanlig) missuppfattning och en anledning till att Model Air upplevs som knepig av många. Det är klart det GÅR, med tillräckligt tryck kan man väl spruta tjära, men varför göra det svårt för sig?

Model Air är generellt lite tunnare i flaskan, men den ska nog spädas så den har samma konsistens som all annan färg man försöker spruta. Om man har det ur flaskan så okej, men det varierar beroende på kulör - förmodligen för att de inte vill göra den tunnare än vad det går att penselmåla vettigt med. Det som Vallejo trycker på själva när det gäller Model Air är att de har finare pigment än de "vanliga" Model Color. Deras egna material säger att det KAN gå att sprutmåla ur flaskan men att de rekommenderar spädning.

Vad gäller sprutproblemet så säger jag som alla andra, jag skulle definitivt försöka få någon som har erfarenhet av en fungerande spruta kolla på den. Det SKA inte vara sådär svårt.
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Stefan Sjöberg »

Själv använder jag Model Air direkt ur flaskan, förtunnar i princip aldrig denna färg. Möjligen om jag har en flaska med en mindre mängd i, men då pratar vi om någon enstaka droppe förtunning (Liquitex Airbrush Medium). Använder ett tryck på 20 PSI. Funkar bra för mig.
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av HenrikB »

Som sagt, man får göra som man vill såklart - jag ville mest peka på att det är inte så att det absolut MÅSTE sprutas otunnat, och det är inget fel på färgen om man upplever att man behöver späda lite. "Det SKA gå!"-attityden jag ser ibland.
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av Stefan Sjöberg »

@HenrikB - Absolut. Typ av AB spelar nog också en roll. Återgår vi till den ursprungliga frågan, så gissar jag att det INTE är ett färgrelaterat problem.
Men, det är bara vad jag tror. Som andra redan påpekat så är det en god idé att låta någon med AB erfarenhet ta en koll. Anser jag.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Airbrush-frustration

Inlägg av acofm89 »

Vet inte om det gör någon större skillnad, men jag har sett lite kondens i luftslangen. Inte mycket, bara några små droppar. Vet inte om det är normalt eller ej?
Skriv svar