På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Håller på med en djupdykning i arkiven eftersom jag forskar om en del av den svenska militära fordonshistorian emellanåt. På KB hittade jag denna trevliga lilla annons i en Värmlandsblaska från 1947
Vet att det användes en hel del inom skogsindustrin (dock oftast utan pansaret som verkar ha varit borttaget), har också sett en i tjänst hos hemvärnet i Klippan.
Jupp, cool var det! Just denna annons förekom frekvent under nämnda år.
Man förstår att det mest är långt gångna pensionärer och en och annan yngre fantast/student som håller på med arkivskyfflande. Det tar precis hur mycket tid som helst att rota i papper från förr men det är otroligt roligt när man hittar det man är ute efter.
Vet att det användes en hel del inom skogsindustrin (dock oftast utan pansaret som verkar ha varit borttaget), har också sett en i tjänst hos hemvärnet i Klippan.
Tackar för bilden, den kommer att arkiveras!
Öken-Erik
Den i klippan, var den inköpt militär, eller bara inlånad?
Sörrplöss grejer. Den som ville kunde köpa massvis med bandtraktorer, jeepar, lastbilar. släp och diverse annat. Kruxet var ofta att köparen fick hämta på lagret i England, Frankrike, Tunisien o.s.v.
Skulle tro att de Universal Carriers som såldes med denna annons var sådant som de allierade sålde ut och att Philpssons köpt upp ett större parti som de sedan sålde vidare. Min far berättade att det annonserades om surplus-materiel och att flera av hans bekanta var intresserade men problemet var just avhämtningen och kostnaden att frakta hem sakerna.
tjo / Robin
Sådant här gillar jag stenhårt. Håller också på att förbereda mig för ett dyk i arkivgömmorna. Tyvärr handlar det mer om att återskapa sådant jag haft och slarvat bort än att göra något nytt i mitt fall.
Jag vet ju åtminstonde ungefär i vad jag ska leta den här gången.....
Johan i Hok skrev:Sådant här gillar jag stenhårt. Håller också på att förbereda mig för ett dyk i arkivgömmorna. Tyvärr handlar det mer om att återskapa sådant jag haft och slarvat bort än att göra något nytt i mitt fall.
Jag vet ju åtminstonde ungefär i vad jag ska leta den här gången.....
Johan i Hok
Aj då, du kan ju trösta dig med att det går snabbare den här gången då men allra snabbast hade det ju gått om du sluppit dykandet igen