Kompressor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Per K

Re: Kompressor

Inlägg av Per K »

Notera dock att ovanstående kompressors ljudnivå är något extrem!
jon.dan.jd
Namn: Jonas Danielsson

Inlägg av jon.dan.jd »

Det jag behöver är bara en ny plastkopp runt fuktavskiljaren. Om det nu är så, som det verkar, att en dyrare maskin bara går tystare. Luftstötar är ingenting jag har märkt av på kompressorn som jag har nu då den har en spiralslang som fungerar likt en tank, bara avsevärt mindre volym.

Satt och tittade runt på diverse sidor igår på nya sprutor och kompressorer, är det någon som förresten har erfarenhet av Iwata CM C plus ? Den med så kallad MAC-ventil innan. Och är det någon som har erfarenhet av att smörja sin spruta ? Detta är kanske lite off från ämnet.

Väl mött
//Jonas.
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Jag har haft CM-C+:en. Det är väl egentligen en mycket bra airbrush, men jag tycker den är lite för lång för att vara en riktigt bra detaljairbrush. Frågan är kanske vad du tänkte ha den till?
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

jon.dan.jd skrev:Det jag behöver är bara en ny plastkopp runt fuktavskiljaren. Om det nu är så, som det verkar, att en dyrare maskin bara går tystare. Luftstötar är ingenting jag har märkt av på kompressorn som jag har nu då den har en spiralslang som fungerar likt en tank, bara avsevärt mindre volym.

Satt och tittade runt på diverse sidor igår på nya sprutor och kompressorer, är det någon som förresten har erfarenhet av Iwata CM C plus ? Den med så kallad MAC-ventil innan. Och är det någon som har erfarenhet av att smörja sin spruta ? Detta är kanske lite off från ämnet.

Väl mött
//Jonas.
En ny fuktavskiljare kostar 70 eller 150 spänn på Biltema och sen kanske du behöver lite
rörmokeri-delar för att montera den. Det finns andra att få tag på från andra leverantörer så
det är bara att leta ;-)
mvh / Robin
piosa

Inlägg av piosa »

Tror nog att jag skulle rekommendera en tyst kompressor.
Jag hade tidigare en liten membrankompressor (tror jag det heter) med en liten tank för att få ett jämt luftflöde.(3dl tror jag den var på) Den lät mycket tyckte jag, fast den funkade jättebra. MEN jag märkte att jag alltid blev ganska stressad när jag satt och målade, resultatet blev ofta inte vad jag ville, och i början trodde jag att det mest vara för att jag var ovan vid airbrush, men det gick aldrig över.
Efter ett par år så gick membranet sönder, jag fixade lite tillfälliga lagningar som höll ett tag tills jag fick nog och bestämde mig för att köpa en ny som jag kunde lita på.
Då jag ändå skulle köpa, och jag nog hade upplevt denna förra som lite högljud så slog jag till och köpte en kylskåpstyst kompressor med en liten lufttank på 1,5 liter....
SICKEN FRÖJD !!!
Helt plötsligt så kunde jag sitta och spraya i godan ro, länge, jag blev inte längre stressad, nu kunde jag sitta och finlira och resultat blev mycket närmare det jag var ute efter. Nuförtiden kan jag sitta och spraya mitt i natten, frugan och sonen sover gott.

Kort sagt: Lägg lite extra på en tyst kompressor, jag tror inte du kommer ångra dig!!!!
//Jag har anammat en ny filosofi: Trial and Error.
Tyvärr mest Error...
Robert A

Inlägg av Robert A »

Om du ska köpa iwata spruta rekommenderar jag hiroboy.com, köpte min iwata spruta där och han är ca 10% billigare än rekommenderat pris + ibland (kanske 3ggr per år) har han 20% rabatt på allt med iwata.
Men hans/iwatas kampanjer brukar kommer lite när som :) Om du köper en iwata, köp modell med MAC ventil. Jäkligt skön och enkel att använda jämfört med H&S variant som är mer eller mindre felkonstruerad.
denstore

Inlägg av denstore »

Jag gillar MAC-ventilerna, men tyvärr gör de airbrusharna lite längre och klumpigare. Gör inte så mycket på t.ex HP-CH som är rätt bra balanserad i sig själv, men just CM-C+, som nämns här, känns mycket otympligare än t.ex CM-C eller CM-B. För pengarna man ofta lägger i mellan, så kan man köpa en bordsmonterad regulator. Vill man riktigt snåla, så kan man köpa en av de slangmonterade MAC-ventilerna. Även Iwatas egen är relativt överkomlig.
Robert A

Inlägg av Robert A »

Iwatas nya M serie är de minsta/kortaste airbrush sprutorna jag sett i alla fall.. men verkar vara budget varianter. Jag köpte en lackspruta själv Iwata Kustom TH
och tycker H&S infinity med 0.15 nål räcker gått för allt detaljarbete, men vet att vissa är mer känsliga när det gäller balansen i handen.

on topic: köp "bra" kompressor från början, ingen ide att snåla då en bra håller i 20+år om man sköter den rätt. Fast allt beror på hur ofta man använder den, måla 2ggr
i veckan kräver inte en 5k kompressor
denstore

Inlägg av denstore »

M-serien är iofs kort, men det är en single action. Och den må vara kort i totallängden, men den är inte så kort i delen framför avtryckaren. Jag skulle gissa att en HP-A eller CM-B är kortare där det gäller. Framför allt är de mycket nättare än M2 (eller HP-8, som såväl M2 och Grex XA är baserade på).
Poängen med detaljsprutor är för mig att ha en så nätt och pennlik konstruktion som möjligt. I min mening är de stora alroundairbrusharna typ Eclipse, Evolution, Infinity eller Velocity Krome alldeles för stora för att riktigt komma tätt inpå objektet.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

denstore skrev:M-serien är iofs kort, men det är en single action. Och den må vara kort i totallängden, men den är inte så kort i delen framför avtryckaren. Jag skulle gissa att en HP-A eller CM-B är kortare där det gäller. Framför allt är de mycket nättare än M2 (eller HP-8, som såväl M2 och Grex XA är baserade på).
Poängen med detaljsprutor är för mig att ha en så nätt och pennlik konstruktion som möjligt. I min mening är de stora alroundairbrusharna typ Eclipse, Evolution, Infinity eller Velocity Krome alldeles för stora för att riktigt komma tätt inpå objektet.
Beror inte det på hur man håller den och hur stora labbar man har ?

/ Robin
Skriv svar