M29C Weasel som Bandvagn m/48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
M29C3284
Namn: Alexander Thörn

M29C Weasel som Bandvagn m/48

Inlägg av M29C3284 »

Hej

Jag har en LZ Models M29C som jag tänkte försvenska, men jag behöver lite hjälp. Jag vet att dom svenska vesslorna modifierades med ett extra säte fram och då flyttades bränsletanken till bakre flyttanken. Hur såg denna modifiering ut? Var satte dom batterierna? Dom svenska manualerna till Bv m/48 säger ingenting om några modifikationer. Jag vet också att man i Sverige monterade en till framlykta och enligt den svenska delkatalogen byttes den orginala ut med en svensktillverkad.

Och så är det detta med målning, jag har några färgbilder på Bv m/48 i beredskapskamouflage. Behöll man den amerikanska Olive Drab färgen och sprutade dom andra färgerna uppe på, eller målade man om hela vagnen i svenska färger? Vilken färg hade dom på insidan?

Är det någon där ute som har kolla på detta?

Alexander
Stellan
Kontakt:

Re: M29C Weasel som Bandvagn m/48

Inlägg av Stellan »

Riktigt spännande projek, M29:an ligger mig varmt om hjärtat. Ska bli spännande att se hur projektet fortskrider, tyvärr har jag ingen info om det du efterfrågar.
Stellan Schroeder Englund
M29C3284

Inlägg av M29C3284 »

Hela tanken bakom att bygga modellen är att jag skall kunna få en uppfatting om hur min vagn, i fullskala, som jag håller på att renovera skall se ut när den är färdig.

Så här såg den ut när jag köpte den för två år sen.
Bild

Mitt mål är att den skall se ut ungefär så här när den är färdig.
Bild

Bild

Jag läste här på forumet att det skall finnas en artikel i SPHF's tiding Pansar on Bv m/48. Jag har mailat SPHF flera gånger för att beställa en kopia på artiklen, men aldig fått något svar. Så jag undrar nu om det är någon som har artiklen och är villig att sälja mig en kopia.

Alexander
Jens Tornblad
Namn: Jens Tornblad

Inlägg av Jens Tornblad »

Om jag inte missminner mej alldeles så står det en sån där i förrådet på Arsenalen.
En obyggd modell är också en modell...
stefan karlsson

Inlägg av stefan karlsson »

Stämmer att vi har en M 29C i förrådet, men den är tyvärr inte Svensk utan kommer från Norge - dvs den är inte modifierad utan "original".

Mig veterligen finns det ingen Svensk vagn sparad helt i Svenskt original utan de har alla modifierats på olika sätt efter att de lämnade försvaret.

Enda möjliga källan är att kontakta MFHF - ordf själv är väldigt kunnig på M 29
www.mfhf.se

Stefan
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Hej!

Trevliga bilder!

En fråga bara, din ser ju ut att vara en M29, inte en M29c, eller har den blivit strippad på sina flyttankar?

Det finns en intressant tråd om en (två?) svanska M29 vrak (och ett Universal carrier vrak) på Skalman, kanske kan dom bilderna visa ombyggnaden?

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=51&t=30530

Öken-Erik

CU@C4
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Vad gäller färger så var det oftast så att man behöll OD som bottenfärg, sedan lades övriga färger (svart, sand/brun, grön) ovanpå.
Fordonet var OD inuti, huruvida man målade om insidan efter ombyggnation är jag inte säker på.

Om man tittar på färgbulden som du lagt ut så skulle jag tolka den som om att man behållt OD (den lite brunare nyansen) och sedan sprutat svarta o gröna fält över, dvs ingen brun/sandfärg.

Öken-Erik

CU@C4
M29C3284

Inlägg av M29C3284 »

Hej

Tack för alla svar.

Stefan

Jag tror den här är den närmaste svensk original Bv m/48 som finns i Sverige, se länk.
http://www.flickr.com/photos/32687125@N ... 229445545/
Tyvärr så är den inte till salu, har jag fått höra.

Det finns också en uppe på Svalbard som användes under IGY-expeditionen 1957-58, men i misserabelt skick.
Bild

Det är för övrigt från den expeditionen färgbilden i mitt förra inlägg kommer ifrån.
Fler bilder finns här: http://www.ub.gu.se/portaler/polarporta ... bjects=403

Jag skall ta och kontakta mfhf, tack för tipset.

Öken-Erik

Enligt serienummret som stod i reg. beviset så skall den vara en M 29C. Serienummerplåten saknas, men jag är ganska säker på att det är en M 29C (Conversion)
då det är en del detaljer som skiljer en M29 från en M 29C. Flyttankarna har någon en gång i tiden gjort sig av med.

Intressant tråd du länkade till, lite dumt att bilderna var så små bara. Lite svårt att avgöra om M 29 är en m/48m eller inte.

Då får det bli OD som bottenfärg. Fast jag tror den gröna färgen är OD och resten är svenska färger. Jag skrev ut färgbilder och
jämförde färgerna med några delar med gammal OD på från brorsans Ford GPW och den gröna var mest lik. Men jag kan ha fel.

Alexander
Skriv svar