Gamla synder.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Anders H
Namn: Anders Hall

Gamla synder.

Inlägg av Anders H »

Hej,

Nu efter att man snart kan se målgången med diverse projekt i huset så tänkte jag lägga lite tid på byggandet igen.
Pga. av ett av de trevligare projekten med husen var att få ordning på mitt egna hobbyrum så gick jag igenom massa bråte och hittade lite smått o gott.
Hittade en "Jagdpanzer IV L/48 tidig produktion" som jag nog byggde för säkert 13 år sen, och tidens tand har ej gått smärtfritt förbi.
Den är lite trasig på vissa ställen och det fattas delar, men fick iden att den kunde vara halvt begravd i en husruin.
Men så undrar jag om man skall vara lite historiskt korrekt var denna variant kan ha stridit och den jag har har ej zimmerit.
Har sett bilder på denna utan zimmerit men vet inte riktigt var på världskartan de användes.
Sen har jag Verlinden figurer lika gamla dom som jag målat med Humbrol färg och lite oljefärg och undrar om jag kan få bort färgen på något sätt?
Vill måla om dem då jag idag inte är helt nöjd med målningen.
Tacksam för svar.

Mvh.
Anders H
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: Gamla synder.

Inlägg av Nicklas Karlén »

Du kan ta bort gammal färg genom att ta Mr Muscel ungsrengörning och spruta på objektet. Lägg prylarna i en plastpåse och låt det ligga där i en 20 -30 minuter. Du kan sen gnugga bort färgen med en gammal tandborste och lite ljummet vatten.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Anders H
Namn: Anders Hall

Re: Gamla synder.

Inlägg av Anders H »

Tack för info både Ztriker och Nicklas.
Ska försöka att dela med mig av lite byggbilder vartefter.

/Anders
Skriv svar