Finns det etik och moral i modellbygge?
Re: Finns det etik och moral i modellbygge?
Kul att flera nämner svastikorna: jag hade precis målat dit en sådan på fenan på en Ta-152C och hajade själv till när jag tog bort maskeringen. Ett målat hakkors på en liten plastmodell biter knappast någon men det är en himla ful och oerhört negativt laddad symbol!
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
Ett hakkors är ett hakkors är ett hakkors. De korsformade symboler som pryder många byggnader i Sverige och Europa var för riktigt länge sedan en avrättningsmetod, hur känns det egentligen ? För att inte tala om häxbränning och andra små lustiga upptåg som arrangerades med korset som symbol, hur känns det när man tänker efter? Hur var det med KKK, använde inte de också korset som symbol? Snacka om nedsmutsad symbol .... Någon nämnde hammaren och skäran, minst lika illa som hakkorset om man ska börja räkna på saken ...
Någon sa att 'etik och moral' beror lite på hur man definierar saken. Tja, kan man göra en film som visar hur det gick till (t.ex. Schindlers list) utan att låta "de onda" prydas av sina "onda" symboler ?
Är det symbolen som är ond eller är det användningen?
Vad är värst, en Messerschmitt eller ett hakkors? En Kungstiger eller ett hakkors? Det står fortfarande en massa höga skorstenar runt om i Sverige och i koncentrationslägren fanns det också skorstenar ...
Tramsiga exempel ? Mja, kanske, det jag tycker är tramsigt är det sätt på vilket många hakar upp sig på små enkla detaljer och missar helheten. Ett hakkors på en modell för att det är historiskt korrekt eller nynazister som springer omkring och skränar på våra gator och torg?
Någon sa att 'etik och moral' beror lite på hur man definierar saken. Tja, kan man göra en film som visar hur det gick till (t.ex. Schindlers list) utan att låta "de onda" prydas av sina "onda" symboler ?
Är det symbolen som är ond eller är det användningen?
Vad är värst, en Messerschmitt eller ett hakkors? En Kungstiger eller ett hakkors? Det står fortfarande en massa höga skorstenar runt om i Sverige och i koncentrationslägren fanns det också skorstenar ...
Tramsiga exempel ? Mja, kanske, det jag tycker är tramsigt är det sätt på vilket många hakar upp sig på små enkla detaljer och missar helheten. Ett hakkors på en modell för att det är historiskt korrekt eller nynazister som springer omkring och skränar på våra gator och torg?
-
- Kontakt:
Jag tror nog att de flesta tycker att just hakkorset spelar i en egen division vad gäller besudlade symboler. Jag har full respekt för den som vill göra en historiskt korrekt modell (att jämföra med Schindlers-exemplet) och därför sätter dit en svastika. Helt OK för mig, även om jag själv som sagt inte gärna gör det. Men att hävda att det är en symbol bland flera andra med mörkt förflutet eller att kalla det en detalj tycker jag känns väldigt tveksamt och jag hoppas att det är en oförsiktig formulering i stil med den om skorstenarna som du nog bör läsa själv en gång till. Men nu börjar väl den här diskussionen lämna det som vi ska diskutera på detta forum.
Hela hakkorsdiskussionen får mig att tänka på utställningen "Ond Design" som fanns på Röhska muséet här i Göteborg.
Där fanns förvisso en nazitysk flagga pliktskyldigast utställd, men vad som förvånade mig mer var väl att man ställt ut kläder designade av Coco Chanell, med motiveringen att hon minsann var på nazisternas sida under kriget. Man har även med Vivienne Westwoods punk-kläder med insinuationen att punk är ont.. Däremot lyste Hugo Boss, som verkligen designade "onda" kläder, SS-uniformen, med sin frånvaro.
Sen handlade utställningen mest om hur ondskefull konsumptionen som helhet var, med barnarbete, förpackningshysteri och resursslöseri. En besvikelse för mig som hoppades på en mer djuplodande analys av fascistiskt bildspråk mm. Mer Speer och co med andra ord..
Men men, min poäng var att jag tycker inte man blir ond bara av att måla dit ett hakkors på en grej. Det är syftet som räknas. Symbolerna gör oss inte onda (eller goda) det är våra handlingar som räknas.
Coco Chanel gjorde en del tvivelaktigt under kriget, men hennes kläder är inte designade för att hylla nazism, och den som bär dem gör det inte för att skicka samma signaler som SS-uniformen.
Massmord är massmord, oavsett om de utförs i guds, rasrenhetens eller arbetarnas namn.
Där fanns förvisso en nazitysk flagga pliktskyldigast utställd, men vad som förvånade mig mer var väl att man ställt ut kläder designade av Coco Chanell, med motiveringen att hon minsann var på nazisternas sida under kriget. Man har även med Vivienne Westwoods punk-kläder med insinuationen att punk är ont.. Däremot lyste Hugo Boss, som verkligen designade "onda" kläder, SS-uniformen, med sin frånvaro.
Sen handlade utställningen mest om hur ondskefull konsumptionen som helhet var, med barnarbete, förpackningshysteri och resursslöseri. En besvikelse för mig som hoppades på en mer djuplodande analys av fascistiskt bildspråk mm. Mer Speer och co med andra ord..
Men men, min poäng var att jag tycker inte man blir ond bara av att måla dit ett hakkors på en grej. Det är syftet som räknas. Symbolerna gör oss inte onda (eller goda) det är våra handlingar som räknas.
Coco Chanel gjorde en del tvivelaktigt under kriget, men hennes kläder är inte designade för att hylla nazism, och den som bär dem gör det inte för att skicka samma signaler som SS-uniformen.
Massmord är massmord, oavsett om de utförs i guds, rasrenhetens eller arbetarnas namn.
Jag har vid flera tillfällen fört långa djuplodande samtal med bl.a min granne om just det här med moral och etik som hon kallar krigsmodeller.Jag hävdade och hävdar fortfarande,att utifrån min egen peronliga uppfattning så är Robot 15 en av det vackraste designer som skapats .Den är i mitt tycke formfulländad.Disskusionen skedde
som vanligt vid en grillmiddag och det är populärt att börja ifråga sätta min hobby,plus moralen i den vid det tillfällena.flera av deltagarna påstår at "stollar som du gör att skräpet ni bygger fortfarande går att kränga.Tänk för sjutton vad grejorna används till os.v. Och där blir det så svårt i bland att få andra att förstå, jag har ingen önskan eller ser någon tjusning i krig.Men jag gillar prylarna i alla fall.,men många andra kan inte förstå den känslan ,eller intresset.Det ser allt som symbolik verkar det som.
För ingen vettig människa kan ju med fullt allvar mena att nazizterna stod för något bra ,eller bör hyllas på något vis.Men jag tycker själv att tyskarna hade snyggaste uniformerna under ww2. Och skall en modell ha ett hakkors så ska det.Jag gör ingen koppling till att byggaren är nazist,eller har sympatier för dem , för att han eller hon bygger tyskt,med rätta märkningar och symboler.Och kan bara fullt instämma i Erik G :S slutord/Lennart
som vanligt vid en grillmiddag och det är populärt att börja ifråga sätta min hobby,plus moralen i den vid det tillfällena.flera av deltagarna påstår at "stollar som du gör att skräpet ni bygger fortfarande går att kränga.Tänk för sjutton vad grejorna används till os.v. Och där blir det så svårt i bland att få andra att förstå, jag har ingen önskan eller ser någon tjusning i krig.Men jag gillar prylarna i alla fall.,men många andra kan inte förstå den känslan ,eller intresset.Det ser allt som symbolik verkar det som.
För ingen vettig människa kan ju med fullt allvar mena att nazizterna stod för något bra ,eller bör hyllas på något vis.Men jag tycker själv att tyskarna hade snyggaste uniformerna under ww2. Och skall en modell ha ett hakkors så ska det.Jag gör ingen koppling till att byggaren är nazist,eller har sympatier för dem , för att han eller hon bygger tyskt,med rätta märkningar och symboler.Och kan bara fullt instämma i Erik G :S slutord/Lennart
Lennart, du kan säkert hitta en mer relevant hållhake på din granne om du spanar lite. Jag menar, äter hon bananer, dricker hon kaffe och bär hon sportkläder så har du ju redan där möjlighet att ifrågasätta hennes moral. Är hon aktivt kristen kan du ju dessutom lägga häxprocesserna, korstågen och annat elände på hennes axlar. Ska man inte hålla sig till vettiga argument finns det ju en hel del billiga knep att ta till 

Ha ha,jo du har helt rätt.Koståg och häx köret har vi diskuterat. Likaså annat elände bakåt i tiden.Me si då kommer det där att "Det var så länge sedan" och vi är mer upplysta nu . Problemet som jag ser det här, är att det alltid kommer till politiska frågor och ställningstaganden i slutänden. Många som inte delar vår hobby och intresset kring detta ,tror att vi per definition har en politisk koppling till vad vi nu avbildar/bygger.signalen går inte fram hos många att det är annat som styr.Och det gör väl att
etik och moralfrågorna kring modeller av "Försvarsmateriel"
kommer att fortgå. Hur gick det förresten med utställningen "Mäns lek med krigsleksaker ,eller vad den nu hette.blev det någon debnatt och analys? Lennart
etik och moralfrågorna kring modeller av "Försvarsmateriel"

Härligt att se tråden fortfarande lever!
Håller med om det mesta som sägs. Dessutom vill jag nog lägga till att folk som intresserar sig för något på ett seriöst sätt, oftast lär sig att det finns nyanser i allt. Till och med sportfanatiker brukar kunna erkänna att det finns positivt och negativt med den egna klubben/sporten/utövaren.
Håller med om det mesta som sägs. Dessutom vill jag nog lägga till att folk som intresserar sig för något på ett seriöst sätt, oftast lär sig att det finns nyanser i allt. Till och med sportfanatiker brukar kunna erkänna att det finns positivt och negativt med den egna klubben/sporten/utövaren.
Tack för tråden!
Jag har funderat en hel del, mycket med hjälp av diverse kommentarer här, över varför jag enbart bygger militärt (både mark, luft & vatten).
Det finns inte en enda civil modell i samlingen, och i butiken släntrar jag utan undantag förbi dem i hyllorna.
Vad jag kommit fram till hittills är att militära modeller är häftigare, åtminstone för mej som kan en del om prestanda och historien bakom modellen (och tyska ww2-modeller framförallt har ju en gnutta tabu inbakat). Plus att målningsarbetet med alla kamouflagevarianter lätt blir en lagom utmaning.
Så bortsett från just den militära vinkeln skulle jag lika gärna kunna sitta med frihandsmålning av muskelbilar på kvällarna...
Måste testas!
I övrigt får funderingarna rulla på ett tag!
/Lasse
Jag har funderat en hel del, mycket med hjälp av diverse kommentarer här, över varför jag enbart bygger militärt (både mark, luft & vatten).
Det finns inte en enda civil modell i samlingen, och i butiken släntrar jag utan undantag förbi dem i hyllorna.
Vad jag kommit fram till hittills är att militära modeller är häftigare, åtminstone för mej som kan en del om prestanda och historien bakom modellen (och tyska ww2-modeller framförallt har ju en gnutta tabu inbakat). Plus att målningsarbetet med alla kamouflagevarianter lätt blir en lagom utmaning.
Så bortsett från just den militära vinkeln skulle jag lika gärna kunna sitta med frihandsmålning av muskelbilar på kvällarna...
Måste testas!
I övrigt får funderingarna rulla på ett tag!
/Lasse
-
När detta kommer upp (markerade) så får du dräpa till med att du och modellbyggare i allmänhet tydligen är mer upplysta än er andra!Lennart skrev:Ha ha,jo du har helt rätt.Koståg och häx köret har vi diskuterat. Likaså annat elände bakåt i tiden.Me si då kommer det där att "Det var så länge sedan" och vi är mer upplysta nu . Problemet som jag ser det här, är att det alltid kommer till politiska frågor och ställningstaganden i slutänden. Många som inte delar vår hobby och intresset kring detta ,tror att vi per definition har en politisk koppling till vad vi nu avbildar/bygger.signalen går inte fram hos många att det är annat som styr.Och det gör väl att
etik och moralfrågorna kring modeller av "Försvarsmateriel"kommer att fortgå. Hur gick det förresten med utställningen "Mäns lek med krigsleksaker ,eller vad den nu hette.blev det någon debnatt och analys? Lennart
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.