B35 Draken

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lasse
Namn: Lasse Högman

Re: B35 Draken

Inlägg av Lasse »

Haha! Nä, enkelt kommer det inte att bli, även om skala ner börjar kännas lockande.

Jag tittade på Lightningen, och valde bort överliggande motor eftersom ett stort problem var läckage från övre motorn -det hade SAAB sett redan på ritbordet!
Istället läggs motorerna separerade runt bombrummet (tror det var A-5 Vigilante som redde ut det åt mej) och ger dessutom ordentligt utrymme för underhåll och urplockning av motorn -hissa upp planet & fäll ut motorn. Tillse dock att steg 1, avlägsna bombracket, är genomfört först! :)
Luftintagen får behålla formen, men kommer att bli vidare och förses med intagskoner.
Var huvarna tar vägen blir jag inte klok på, enklast verkar vara att lägga till en navigationsplats på ryggen, men hela profilen vinner nog på att flytta dem framåt på nosen.
Och så ska det bli pappslöjd för att undersöka hur man får variabla bakdeltor att bli användbara.

För att hålla ordning på tankarna har jag börjat skissa på en FMV-beställning på en "taktisk bombplattform" som visade sig önska ett transoniskt plan som klarar låghöjdsflygning och inflygning mot målet inklusive stigning till fällhöjd i supercruise för att slippa bli en klart lysande värmekälla (jo, jag vet.. dessa svala dubbla jetmotorer...)
Men när jag ändå håller på är det kul att titta på vad som togs fram i resten av världen under samma tid och se vad som skulle ha kunnat hamna i det svenska luftrummet bara nån var beredd att betala :)

Hoppas bara att slutresultatet blir byggbart!

/Lasse
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Motorn på Draken plockades ut genom att man drog ut den rakt bakåt. På Vigilante, och andra hangarfartygsbaserade flygplan vill man undvika detta pga utrymmesbrist, så de hissas istället ner under flygplanet. Eftersom Gripens motor är utvecklad för att sitta i ett hangarfartygsbaserat flygplan gör man så på på Gripen också. Men hade du tänkt dig dubbla RM6 så är det alltså bakåt de går ut. Detta innebär att du får se till att stjärtkonen går lätt att plocka bort istället, men du kan å andra sidan placera utrustning och bombutrymmen under motorerna.

För att förenkla föreslår jag att huven, vare sig du väljer att göra den heltransparent eller i metall med bara ett par fönster, helt "flush" med ryggås/flygkropp. Någon blåst bubbelhuv och framåtsikt anses nog inte navigatören behöva, särskilt inte till priset av högre luftmotstånd/lägre toppfart.

Apropå Draken-varianter, jag snubblade över denna sidan:
http://www.tvcentury21.com/marc/j35-kits.html

Kanske kan inspirera lite?

/E
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Pitroad har Drake i 1/144, kanske blir lite mer kompakt och lättkarvat i en mindre skala http://www.ipmsstockholm.se/home/portfo ... gallery=15
Stellan Schroeder Englund
Fenix
Namn: Christer Lind

Inlägg av Fenix »

Du har mycket jobb framför dig. Men jag ser framemot slutresultatet.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Lasse

Inlägg av Lasse »

Planeringen fortskrider, om än inte utan en hel del vurpor.
Nu har jag till slut hittat en hjälpligt byggbar pappersmodell (av Christoph Stahl) att trakassera, så det har äntligen blivit en rolig och produktiv dag.

Det jag har haft mest problem att visualisera är övergången "från singelnos till dubbelkropp", och det tog ett par försök innan jag blev nöjd med den.
Fenan kommer antagligen att bli centrerad, men det finns ju plats för en dubbel om SAAB skulle vända blicken åt det hållet - får se hur modellen bär sig åt när bygget kommer dit...
För att inte tala om att vingarna skulla behöva sänkas en bit för att ge markfrigång för bombrummet, som hamnar under istället för mellan motorerna.
Den pappersmodellen blev bara Ful!

Här är iallafall den grund jag kommer att försöka översätta till plast:
Bild

Och ett par varianter på övergång som ger alldeles för mycket Viggenkänsla för att vara aktuella den här gången:
Bild

Bild

Tomten var snäll och skaffade en låda med 2 modeller från Hasegawa i 1/72 (större skalor kostar för mycket för att riskera första gången jag scratchar på den här nivån, men om den blir bra så kanske ;) ).
Imorgon hoppas jag hitta tid att göra en full 3D-modell i papper som jag är nöjd med, och leta fram värmepistol & PC -sen blir det åka av!

/Lasse
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Något att fundera över: Med tanke på att det är två motorer så behövs det dubbelt så mycket luft för att försörja dem som till bara en motor. Således behöver arean på luftintagen vara dubbelt som stor som på en enmotorig Drake.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Kjell.S
Kontakt:

Inlägg av Kjell.S »

Mycket underhållande läsning :lol:
Flygbyggare verkar så enkelt att vara. Nu ska jag minsann sätta mig och skissa på en strv 103 E med stort torn.
Lasse

Inlägg av Lasse »

Japp, busenkelt! :)

Glöm inte dubbla band & krängningshämmare för att klara den större vikten -vi vill inte välta i kurvorna! :)

/Lasse
Skriv svar