B35 Draken

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lasse
Namn: Lasse Högman

B35 Draken

Inlägg av Lasse »

Eftersom inte alla kan bygga Tunnan samtidigt (bara att hitta en överbliven kartong börjar bli svårt..) började jag fundera på vilket svenskt plan jag skulle vilja sätta tänderna i, och gärna med en egen twist.

Som till exempel en svensk bombare.
Tunnan börjar bli överrepresenterad i forumet, och Lansen skulle kunna fungera riktigt bra -men av någon anledning gillar jag inte det planet..
Draken däremot borde gå att modifiera och ge ett internt bombutrymme utan att hela planet ser ut som att det aldrig skulle kunna lyfta.
(Viggen och JAS? Bombare med canards..? nä.)

Så nu behöver jag lite hjälp att tänka rätt från början.
Om man tittar på ritningen i infospalten på höger sida av http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken ser det ut som att jag skulle kunna behålla 'Draken-stuket' på bygget genom att förlänga nosen så att fönstret slutar redan i höjd med luftintaget, dra ut flygkroppen till nästan dubbla bredden och förlänga utblåset 'en bit'.
Det ger på en höft samma form på planet även om det antagligen kommer att se en aning platt ut, men det kan jag leva med.
Men hur gör jag med piloten/erna?
Enmansplan med centrerad kabin, skolplanvariant med bombfällare längst fram eller till och med bredda hela kabinen så att pilot och bombfällare sitter parallellt?

Alla tankar och förslag är välkomna!

/Lasse

Edit - B35 blir det naturligtvis, inte J.
Senast redigerad av Lasse den 16 dec 2012, 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: J35K Draken

Inlägg av Erik_G »

Va e're för fel på bombare med nosvingar om jag får fråga?

XB-70 Valkyrie och B-1B Lancer är faktiskt två rätt häftiga kärror, så det så!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Wow, vilket projekt! Det lär gå åt en del plasticard och spackel oavsett hur du gör. En maffig variant vore dubbla kroppar och enkel något framflyttad SK-nos med navigatör bakom piloten. Något större yttervingar. Alternativet till SK-nosen är en cockpit med besättningen sidavidsida som på F-111 men då måste du hitta lämplig donationsmodell. Så frågan är hur mycket du orkar scratcha och vad du har som är lämpligt att modifiera med. Du skulle kunna göra nos á la Canberra där navigatören sitter i ett svart hål med bara ett pyttefönster att glutta ut genom, då kan du behålla normal Drakennos. Paper und penna is your bästa friend. Nosvingar kanske inte är så tokigt ändå för att få ned nosen något vid landningsfasen. Titta på Mirage IV så ser du hur en uppskalad Mirage V såg ut med tandemcockpit och två motorer.
Stellan Schroeder Englund
Fenix
Namn: Christer Lind

Inlägg av Fenix »

Jag håller med Erik där vad är det för fel på B-1B den bombaren har nosvinge. :)

Är dock ingen fan av Valkyrie. Förlåt för "Hijacking" denna tråd lite.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Lasse

Inlägg av Lasse »

Bombplan har inte nosvingar bara för att jag framför allt bygger ww2, och nosen är den delen av planet man målar bilder på :)

Sedan är jag riktigt dåligt bevandrad i moderna plan (dvs i stort sett allt som inte flög i TopGun eller gick att köpa för max 2 veckopengar på 80-talet och hade camouflagemålning).
Så hittills har jag på under ett dygn lärt mej väldigt mycket nytt -Tack!

Det kommer att gå åt fantastiska mängder papper innan jag kan börja leta efter en modell att massakrera - men en sak är klar redan nu, och det är att min favoritskala 1/72 kommer inte att fungera. Bara risken att sabba en massa arbete med en felslipning talar för något större, för att inte tala om att leta saknade millimetrar i plasticard...

Stellans idé runt F-111 ligger nära vad jag såg framför mej när jag började fundera, och om man tittar på den ovanifrån med fullt svepta vingar är det egentligen bara längden jag inte gillar. En Draken för mej ska vara mer kompakt, och ge känslan av en liten slugger.
Sen är ju dubbla motorer lite läckert det med, och skulle hjälpa till att ge en känsla av höjd i planet..

Så:
Minst 1 modell i 1/35, eller möjligen 1/48, ca 1 ris papper, flera tjocklekar plasticard, hitta ett nytt spackel -flytande grönjox kommer inte att räcka till.
Dags att tala allvar med Tomten tror jag...

/Lasse
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Lasse skrev:Bombplan har inte nosvingar bara för att jag framför allt bygger ww2, och nosen är den delen av planet man målar bilder på :)
Bah, det finns gott om plats för nose art på en BONE..

Draken goes F-111 är väl ingen dum idé. I nån dokumentär som handlade om Viggensystemets utveckling kunde man skymta en designskiss med variabel vinggeometri flimra förbi lite snabbt, så man skulle kunna tänka sig att de yttre deltavingarna byts ut till svepbara diton, och att man går upp en storleksklass i motor/motorer, och förlänger bakåt för att få mer utrymme framför dem för bombrum - och att man samtidigt stoppar dit konventionella höjdroder för att balansera.

Jag tyckte idén lät så spännande att jag började rita lite istället för att gå och lägga mig:

Bild

Högst upp i vänstra hörnet har vi en vanlig J35 Draken.
Under denna har vi alternativ 1, en större Draken, tänkt att ha två RM6 med ebk, och förstorade vingar. Besättningen är på 2 man, pilot och navigatör. Alla varianterna har samma upplägg där besättningsmännen sitter i egna cockpits efter varandra. Bägge har huvar som öppnas uppåt, men man skulle kunna tänka sig att navigatören endast får två mindre fönster på sin huv a'la TSR2, eftersom navigatören ändå ska ha huvudet i radarscopet hela tiden.

Alternativ 2 är som alt.1, men eftersom ett bombflygplan som ska tuffa fram på låg höjd har mindre nytta av högfarts och luftstridsoptimerade vingar har den yttersta delen av dubbeldeltan här ersatts med konventionella vingar som skulle kunna innehålla exempelvis fowlerflaps och spoilers för kort start och landningssträcka. Designen har balanserats upp med ett par fasta nosvingar (eller nosvingar med rörliga roder). Den ser lite futuristisk ut i profilen, som Rockwell HiMat och liknande. Men så har ju SAAB alltid varit lite före sin tid, eller?

Till höger har vi längst upp en vanlig Draken igen, som referens.
Alternativ 3 är en swing-wingvariant, tvåmotorig, kraftigt förlängd för att rymma ett ordentligt bombrum undertill. Maskinen är tänkt att vara högvingad snarare än midvingad, för att vingmekanismen inte ska gå i motorer, luftintag mm.

Alternativ 4 är Draken goes TSR.2. Maskinen är tydligt högvingad, med en stor deltavinge med samma karakteristiska nedåtvinklade vingspetsar som TSR.2 hade.

Nåväl, kul att fantisera lite.. Hoppas du fick lite inspiration.

/E
Lasse

Re: B35 Draken

Inlägg av Lasse »

Imponerande!
Speciellt spännvidden i varianterna, det har tagit många timmar att välja bort alternativ...

Jag satt och jämförde mått och annan teknisk info mellan F111 & Draken igår kväll och har bestämt mej för dubbelmotorigt och mer vinge för att planera för något som nästan skulle kunna fungera på riktigt, men vill definitivt behålla grundgeometrin på vingarna.
Så jag tänker låna din variant 1 och börja skissa på allvar med den som grund.

Och när jag ändå håller på undrar jag om det inte går att få in ganska mycket extra vingyta om man gör en variabel bakre delta -med 2 motorer kan det nog vara en fördel med lite mer kapacitet i luftintagen, så det behövs mer utrymme mellan kroppen och vingen i vilket fall, och där får det plats några kvadratdecimeter att fälla ut vid behov.

(och så leker jag med tanken på staplade motorer 'bara för att' -finns det nåt riktigt plan som använder den varianten?)

Vad i hela friden har jag gett mej in på??

/Lasse
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Du menar motorerna placerade ovanpå varandra istället för bredvid varandra? Jo, English Electric Lightning hade motorerna arrangerade så.

Kul att du gillade mina skisser. Jag tror också att luftintagen måste skalas upp, men jag skille gissa att man kanske kan bygga dem på höjden i stället. De skulle kunna vara mer cirkulära än elipsformade t.ex. Eller så gör man "vanliga" D-formade intag med inställbara koner a'la Mirage, för att hålla sig till konstruktionslösningar som var "på modet" när det begav sig.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Kanske enklast om du kan behålla luftintagens form som redan finns på vingarna istället för att vrida och vända på dem. Går det att korta av intagen och därmed få större diameter på dem? Alternativet är att göra nya större öppningar som sedan spacklas upp för att följa den färdiga profilen. Gillar nog skissen med de dubbla motorerna och den bibehållna Drakenkänslan. En extra huv kanske går att fälla in i ryggåsen strax bakom piloten utan större problem?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Ett enkelt recept för en 72-drake.

Börja med en 1/48-drake.
Ändra cockpit och motorutbås till 1/72.
Lägg till dubbelmonterade hjul på landningsställen (Viggen?).
Nu har du en Mirage 4 i SAAB-tappning
Skriv svar