Går det att använda akrylfärger som stått i minusgrader?
Går det att använda akrylfärger som stått i minusgrader?
Hela min uppsättning av Tamiyas akrylfärger och enamels hamnade i en låda i en oisolerad bod när vi flyttade. De har stått där över två vintrar med köldgrader ner mot -20. Bör det gå att använda de här färgerna eller har de tagit skada?
/Joel
/Joel
-
Re: Går det att använda akrylfärger som stått i minusgrader?
Enamels borde klara sig.
Tveksamt med akrylen, nån tillverkare avråder från leveranser under vintern om det inte kan garanteras att transporter sker frostfritt.
Provmåla på överbliven plast innan du slänger burkarna eller målar på en värdefull modell.
Tveksamt med akrylen, nån tillverkare avråder från leveranser under vintern om det inte kan garanteras att transporter sker frostfritt.
Provmåla på överbliven plast innan du slänger burkarna eller målar på en värdefull modell.
Ska tillägga att dom SER ok ut. En del hade såklart torkat ut då det på sommaren säkert varit +30, men tittar man på frostskadad "vanlig" färg så brukar den bli grynig.
Jag testar.
Jag testar.
Jag har själv testat att frysa Tamiyafärg och därefter målat med den utan att den påverkades negativt. Tilläggas bör att jag tror att detta inte gäller för alla vattenlösliga färger. Jag har till exempel hört att Vallejos färger inte tål minusgrader, så jag antar att det beror en del på sammansättningen.
-
Min erfarenhet är att det kan alldeles utmärkt eller åt Varm plats. Inte mycket till svar men så är det. Se till att de har fått tina ordentligt och rör om så att det är perfekt omrört och testa först.
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ser den inte konstig ut i burken (grynig till exempel) så är den antagligen OK men prova först! (Dvs i stort sett samma budskap från mig som från alla andra
)!
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus
-
- Namn: Jens Tornblad
Jag har fått Vallejo levererad när det var -30. Bara att slänga...
En obyggd modell är också en modell...
Utan att det tillför så mycket så är det väl skillnad på Vallejos akrylvinyl och Tamiyas akryl som väl inte är någon akryl även om man påstår det...? Och av den anledningen så reagerar de kanske olika på köldbehandling.
Skit samma. Funkar det så funkar det.
Skit samma. Funkar det så funkar det.
Stellan Schroeder Englund
Enligt Miguel Jimenez FAQ II så är Tamiyas färger av lacquertypStellan skrev:Utan att det tillför så mycket så är det väl skillnad på Vallejos akrylvinyl och Tamiyas akryl som väl inte är någon akryl även om man påstår det...?

Tack för synpunkterna! Visst ska jag prova men allt är undanpackat. Letade efter färgerna och hittade dem i "fel" förråd så då tänkte hag fråga om dom bara var att kasta.
Det känns på lukten att det är något annat lösningsmedel i Tamiyas färger.
För er där det inte gått så bra, hur har färgen reagerat när ni sprayat/målat med den?
Det känns på lukten att det är något annat lösningsmedel i Tamiyas färger.
För er där det inte gått så bra, hur har färgen reagerat när ni sprayat/målat med den?
Senast redigerad av joelrydh den 12 nov 2012, 09:49, redigerad totalt 1 gånger.