Mina damer och herrar, det drar ihop sig allt mer till vårens stora modelltävling och -utställning!
På förmiddagen den 17 mars så träffas vi åter igen i Skytteholmsskolan i Solna för att avnjuta, beskåda, bedöma, köpa, sälja, förtvivla, skratta, grymta, förvånas, bedyra och hälsa på varandra som vänner och hobbykollegor. Många av oss har inte träffats sedan i slutet på förra året och vi hoppas på ett kärt och varmt återseende mellan utställningsborden.
Information om tillställningen hittar ni här http://www.modellexpo08-open.se/wp/
För er som ännu inte deltagit vare sig som besökare eller som tävlande; KOM DIT! Det är mycket lärorikt att få se så många olika byggen av förträfflig kvalitet på en gång, och definitivt värt besväret att kila upp lite tidigare än normalt på en ledig dag för att få se små underverk i plast. För dig som inte ställt upp i tävlingen så kan jag bara säga att det är otroligt lärorikt att delta och tävla mot andra modeller och få ett kvitto på sina insatser vid byggbordet. Alla modeller bedöms och poängsätts vilket gör att det är enkelt att se vad man bör förbättra och i vad ens styrka ligger som modellbyggare. Med andra ord så vinner du något även om det inte är en plakett att ha i hyllan hemma.
Under helgen så tävlas det inte bara utan vi har två trevliga SIG:ar, Special Interest Group, där det handar om att ställa ut och visa upp istället för att tävla. Dels så finns Matchbox SIG som har som högsta ambition att samla alla modeller som getts ut under modelltillverkaren Matchbox namn, dels så finns Airfix Airfield SIG som vill slå ett slag för alla fina Airfixmodeller som har en beröringspunkt i lufthavet. Har modellen getts ut under Airfix namn, flyger förebilden eller har den direkt beröring med ett flygfält (exempelvis luftvärn, kontrolltorn, servicebilar) så är de mycket varmt välkomna.
Under lördagen den 17 mars så samkör CCM (Capital City Modellers) med IPMS Stockholm och du kan tävla och ställa ut dina bilmodeller i CCM:s egen tävling, information hittar du här http://www.modellexpo08-open.se/wp/ccm-open/
Jag kommer till Modellexpo 08 Open, kommer du?
Roll call Modellexpo 08 Open
Roll call Modellexpo 08 Open
Stellan Schroeder Englund