Fler dumma Air-Brush frågor
-
- Kontakt:
Re: Fler dumma Air-Brush frågor
Emil... Okej skall testa överdriva ännu mer på nästa tank. Bilderna tonar ner rätt mycket iofs. (Tror jag väljer att göra denna utan camo, längesen jag avslutade en tank)
Tejp problemet löser vi nog med tiden.
Ja Sven de går frammåt... Men det känns fortfarande lite farligt och ovant att använda den =)
Nu har jag en ny fråga.
Rengöring av sprutan mellan 2 färger. Hur går ni tillväga? Förklara alla steg.
Just nu brukar jag få skruva ner hela sprutan vid färg byte. Annars klyddar det bara tex spottning eller att det inte kommer färg mm.
En liten extra fråga kan man tunna ut vallejo Air med något annat än deras thinner ?
Tejp problemet löser vi nog med tiden.
Ja Sven de går frammåt... Men det känns fortfarande lite farligt och ovant att använda den =)
Nu har jag en ny fråga.
Rengöring av sprutan mellan 2 färger. Hur går ni tillväga? Förklara alla steg.
Just nu brukar jag få skruva ner hela sprutan vid färg byte. Annars klyddar det bara tex spottning eller att det inte kommer färg mm.
En liten extra fråga kan man tunna ut vallejo Air med något annat än deras thinner ?
Min Blogg - http://glue-sniffers-unite.blogspot.com/
Jag brukar fylla koppen med T-röd och spruta genom det. Räcker oftast.
Sen när jag märker att den börjar ge upp helt så tar jag isär den helt och rengör ordentligt.
Sen när jag märker att den börjar ge upp helt så tar jag isär den helt och rengör ordentligt.
Mvh
Emil Juhl
Emil Juhl
-
- Kontakt:
Funkar T-röd på vallejos färger ?
T-röd fungerar utmärkt på Vallejo.Anders Sköld skrev:Funkar T-röd på vallejos färger ?
Varför ska du tunna Airfärgerna, är de för tjocka tycker du? Borde fungera utan att tunnas, jag har aldrig för min del aldrig tyckt att de är för tjocka.
Stellan Schroeder Englund
-
- Kontakt:
Jag förtunnar just nu pga. att jag har MIGs DVD där han kör med förtunning. Har använt denna DVD för att "lära" mig de mesta innom modelling. Men funkar de utan så får jag nog testa de, vilket är bra för det känns som onödiga kronor.
Gungor och karuseller är det väl vad det handlar om i detta lärostadie. De är gjorda för att köras direkt i sprutan och borde alltså fungera bra utan förtunning. Det man får betala extra genom att lägga till förtunningen tjänar man genom att färgen räcker längre. Men i slutändan måste det handla om något annat. Jag brukar köra med ganska högt tryck, kanske man i DVDn har sänkt trycket och behöver därför blaskigare färg för att få ut den? Färre antal pigmentkorn som kommer ut genom sprutan per tidsenhet betyder längre arbetstid för att bygga upp en viss tjocklek av färgen, men vi pratar mycket korta tidsperspektiv här.
-
- Kontakt:
Stellan - Tackar för din kommentar den var lärorik. Och vist hade han lågt tryck 0.5 bar (antar det är lågt). Det är bara å kämpa på testa runt så löser jag nog allt snart =)
-
- Kontakt:
Här kommer dagens uppdatering...
Fick för mig att jag skulle göra ett tre färgs camo. Å CM på alla färger.
Oj så svårt detta var. Först. Dra raka linjer över maskerade områden är inget svårt. Men nu i camot blev det mycket svårare. Fick det inte jämt och de spred sig lite var som.
Har ni tips ?
Till slut såg det ut så här.

Efter den rätt dåliga upplevelsen tänkte jag vi kör lite CM på dem. Men oj haha vad svårt detta blev. Jag körde 2 extra lager med 2 ljusare nyanser på både grön och röd.
Resultatet blev skit. Emil du får visa någon gång hur du gör.
Så är såg den ut nu..... (själv ansåg jag att min systers dotter kunde göra bättre =) )

Men jag gav inte upp utan satt och funderade lite. Antingen lägga ner den eller köra på med de vanliga återstående steg och hoppas på att de blir bättre.
Alternativ 2 blev det.
Efter endast en wash och chipping gjort på mindre än 1 timme. Alltså inget seriöst alls såg den ut såhär.
Värt att tänka på är att där skall på både olja rust, dust, lite rinnande smuts, diverse verktyg.

Får väll snart lägga över tråden till in the works
Fick för mig att jag skulle göra ett tre färgs camo. Å CM på alla färger.
Oj så svårt detta var. Först. Dra raka linjer över maskerade områden är inget svårt. Men nu i camot blev det mycket svårare. Fick det inte jämt och de spred sig lite var som.
Har ni tips ?
Till slut såg det ut så här.

Efter den rätt dåliga upplevelsen tänkte jag vi kör lite CM på dem. Men oj haha vad svårt detta blev. Jag körde 2 extra lager med 2 ljusare nyanser på både grön och röd.
Resultatet blev skit. Emil du får visa någon gång hur du gör.
Så är såg den ut nu..... (själv ansåg jag att min systers dotter kunde göra bättre =) )

Men jag gav inte upp utan satt och funderade lite. Antingen lägga ner den eller köra på med de vanliga återstående steg och hoppas på att de blir bättre.
Alternativ 2 blev det.
Efter endast en wash och chipping gjort på mindre än 1 timme. Alltså inget seriöst alls såg den ut såhär.
Värt att tänka på är att där skall på både olja rust, dust, lite rinnande smuts, diverse verktyg.

Får väll snart lägga över tråden till in the works

0,5 bar!? Heliga bananas! Brukar ligga på 1,5-2,0 i normalfallet. Visst får man jobba snabbare men det handlar om vana bara. Du minskar nog spluttandet i kanterna på ditt camou om du har högre tryck och får ut färgen bättre. Jag förstår att du funderar på förtunning i detta fall. Om du har svårt att få till en snygg luddig kant kan du göra mallar som du fäster på några mm avstånd från ytan med häftmassa eller rullade tejpbitar. Då slipper du dels spluttet där det inte ska vara och du får till en fint luddig kant. Med lite mer övning så hittar du snart rätt för att få till mer tillfredställande frihandsmålningar. Glöm inte bort att skaka, skaka och åter skaka dina Vallejofärger innan du droppar ned dem i sprutan.Anders Sköld skrev:Stellan - Tackar för din kommentar den var lärorik. Och vist hade han lågt tryck 0.5 bar (antar det är lågt). Det är bara å kämpa på testa runt så löser jag nog allt snart =)
Angående dina fortsatta härjningar med pansaråket så har du hittat något att ta fasta på, det syns. Men å andra sidan ser det lte väl mycket ut som om hela åket verkar vara gjort av gjutjärn. Minska på skav och repor till ett par finare nivåer så är du snart hemma.
Och ja, det kan definitivt vara bra om du fortsätter med dina inlägg i ITW, det är just för sådana här reportage som vi har ITW-rubriken. Kör på nu och lycka till!