Hur gör man med photo etch?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Dunderklumpen

Hur gör man med photo etch?

Inlägg av Dunderklumpen »

Har återupptagit byggandet efter några år med annat och tänkte bygga med photo etch. Det blir ju bättre med lite uoodateringar och då undrar jag hur man fäster det på modellen. Vad jag läst mig till så ska man använda "superglue" Är det vanlig hobbylim eller är det snabblim man köper på tex clas ohlsson?
Kanske dum fråga men jag har inte riktigt koll.
Plasticbattle

Re: Hur gör man med photo etch?

Inlägg av Plasticbattle »

I dont think there is any one glue that is perfect for etch. I use both the thin and gel type Loctite glues from CO. For very small pieces, the thin type works OK, but for bigger pieces where more grip is needed, the Gel type works best. It is also an advantage of you can do some basic soldering for bigger items. Gives them so much strength than what any glue can. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Bizarre
Kontakt:

Inlägg av Bizarre »

Jeg bruker gel CA fra biltema eller Tamiya. Og som Frank skrev - soldering er best når det er bare PE deler, f.eks. fenders på panzer eller patronboks.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Skall man fästa tex små handtag som har "fötter" som skall limmas mot modellen, kan man limma fast små fötter av tunn plastic card på de etsade fötterna som man har gjort i en punch and die. Sedan kan man fästa dessa små pillergrejorna med vanlig plastlim till själva modellen :-)

Eftersom plastfötterna är så tunna, så smälter de mer eller mindre bort av plastlimmet (men fäster fint). Går det riktigt bra så "flyter" plasten ut lite och ser sedan ut som en svetsfog (om man nu behöver detta).

Givetvis måste dessa plastfötter limmas fast i etset precis som beskrivs ovan, men det är sedan lättare att kunna fästa detlajen till modellen med plastlim.

Obs att detta inte är en bra lösning för alla etsdelar, kan inte användas till allt givetvis.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Kul att tipset kunde bli till hjälp, Kent-Eric! :-)

Kan inte ta äran för iden, dock, tror det var Steve Zaloga som skrev om det i någon artikel om jag minns rätt.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
HenrikB

Inlägg av HenrikB »

Jag har på de senaste månaderna blivit väldigt förtjust i Gator Grip för PE. Det "klibbar" lite lagom mycket och fogen blir i princip osynlig när det väl torkat. Det håller sig dessutom på sin plats - med tunt superlim brukar jag antingen få på för lite eller åt Varm plats för mycket så att det rinner överallt.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

SvenYoung skrev:Skall man fästa tex små handtag som har "fötter" som skall limmas mot modellen, kan man limma fast små fötter av tunn plastic card på de etsade fötterna som man har gjort i en punch and die. Sedan kan man fästa dessa små pillergrejorna med vanlig plastlim till själva modellen :-)

Eftersom plastfötterna är så tunna, så smälter de mer eller mindre bort av plastlimmet (men fäster fint). Går det riktigt bra så "flyter" plasten ut lite och ser sedan ut som en svetsfog (om man nu behöver detta).

Givetvis måste dessa plastfötter limmas fast i etset precis som beskrivs ovan, men det är sedan lättare att kunna fästa detlajen till modellen med plastlim.

Obs att detta inte är en bra lösning för alla etsdelar, kan inte användas till allt givetvis.

Denna metod fungerar alldeles utmärkt när man ska fästa små resindelar på en yta av styrenplast (vanlig byggsats) när det är svårt att positionera
resindelen rätt utan att få CA-klägg runtomkring. Om man är orolig för att skivan av plasticard är för tjock så kan man slipa ner resindelen lite extra.
Det fungerar givetvis också att limma plasticard på tåv resindelar som ska fästas mot varandra, ibland kan det bli enklare att limma större delar på
det viset i och med att man får mer tid på sig och framförallt så kan man i lugn och ro fixera delarna mot varandra och sen limma med lösningsmedel
och som sugs in i fogen med kapillärverkan. Jag tror att jag har skrivit om detta tidigare, i alla fall på det förra forumet.
tjo
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Glöm inte vitlim, ett underskattat lim som även funkar på fotoets.

Öken-Erik
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Humbrol Cleerfix (som är ungefär som Casco RX-lim) är suveränt att limma platta bitar PE på plast så länge det inte är stora krav på hållfasthet. Perfekt t.ex. för paneler i flygplanscockpit eller hjulhus, eller "dörrar" på fartygsmodeller.
Senast redigerad av Sten Ekedahl den 30 aug 2012, 02:12, redigerad totalt 1 gånger.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Sten Ekedahl skrev:Humbrol Cleerfix (som är ungefär dom Casco RX-lim) är suveränt att limma platta bitar PE på plast så länge det inte är stora krav på hållfasthet. Perfekt t.ex. för paneler i flygplanscockpit eller hjulhus, eller "dörrar" på fartygsmodeller.
Provat RX-lim? Fungerar det?
Skulle kunna tänka mig att använda det nästan enbart av nostalgiskäl.:)
Skriv svar