Var servar ni kompressorn?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
mange
Namn: mange

Var servar ni kompressorn?

Inlägg av mange »

Min airbrush-kompressor har börjat läcka olja.

Har ni förslag på en bra verkstad där man kan få kompressorn servad?
Rickard Malmborg

Re: Var servar ni kompressorn?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej Mange,

Det är inte ofta kompressorer för hobbybruk trilskas, det är nog därför ingen svarat misstänker jag.

Ett alternativ är att höra om försäljaren eller importören kan hjälpa dig. Har du köpt kompressorn begagnad hör du med en butik som säljer samma sorts kompressorer.

Det andra alternativet är att försöka laga själv, vilket inte behöver vara så svårt. Hur ser kompressorn ut och var läcker det? Har man lite tur är det en packning som sitter lite fel, då rättar man till det och fyller på lite olja om det behövs.

Med vänlig hälsning
Rickard
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Har man en typ kylskåpskompressor så är den helt underhållsfri.
Däremot slangar och kopplingar kanske behöver ses över...
mange

Inlägg av mange »

Hej, tack för svar.

Kompressorn är en mgf Baby A. Jag köpte den begagnad på Tradera eller Blocket (minns inte).

Är det ett märke ni känner igen?
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

Om du h
lägger upp några bilder på kompressorn och var den läker så blir det lättare att hjälpa med felsökningen på distans...
Z
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Kylskåpskompressorer är som Mats skrev underhållsfria, jag lärde mig för tjugo år sedan att alla sådana tillverkas på en(1) fabrik och att de sedan de tillverkats helt utan att någon människa är inblandad sorteras i olika kvalitetsklasser utifrån hur mycket dom råkar låta och därefter monteras de i motsvarande kylskåp.
Kort sagt så tror jag att det inte går / är värt att serva en kompressor i den prisklassen. Möjligtvis kan man kanske leta upp en film på Youtube och se vad / hur någon gjort.
Några krav på en kompressor, oljefri, dvs det ska inte komma mikroskopiska oljepartiklar i luften, vattenavskiljare som man måste komma ihåg att tömma 🫤, rostfri tank, dvs den får inte ha stått med vatten i sig och rostat(vanligt problem i 1:1 världen).
mange

Inlägg av mange »

Hej,
kompressorn har en kåpa av plåt. Jag ska ta och skruva av den i helgen och se om jag hittar något fel.
Rickard Malmborg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej,

Om det är från skarven mellan kåpan och resten av kompressorn det läcker, undersök packningen mellan dessa två delar efter skador.

MVH
Rickard
mange

Inlägg av mange »

Hej,

det verkar vara något slags handhavandefel som är grunden till problemet.

Idag kopplade jag loss kåpan och testade lite. Det är olja i lufttanken (och inte lite olja heller). När säkerhetsventilen slår ut sprutar det ut olja.

När kompressorn går, så slår säkerhetsventilen ut regelbundet, det känns inte helt stabilt. Kompressorn går inte hela tiden, men att den bygger upp ett övertryck regelbundet med olja i lufttanken känns inte jättebra.

Själv har jag stängt av kompressorn på "fel sätt" ett par gånger genom att slå av huvudbrytaren på kompressorn istället för genom den strömbrytare som tillåter överskottsluften att pysa ut genom säkerhetsventilen.

Min bedömning är att något proffs behöver titta på maskinen, man vill inte gärna att en lufttank ska gå i luften i källaren.
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Ett trist svar ...
Har du haft den länge, köp en ny. Det är krångligt att hitta någon som servar och reparerar den här typen av utrustning.

När min 20 år gamla Sil-Air började knasa så försökte jag fixa den själv. Men efter ett tag hittade jag ett litet hål nere vid dräneringshålet. Att få det lagat skulle kanske kosta lika mycket som en ny och då finns det ändå en risk att något annat skulle gå sönder. Så tyvärr hamnade den på skoten (eller rättare sagt i Magnus Berggrens garage men det är samma sak :D) Lite synd var det eftersom jag fått den av min dåvarande flickvän, numera fru. Jag köpte en Sparmax istället som är lite lättare än Sil-Air och nästan lika tyst.

Om du bara haft den en kort tid så har jag tyvärr inga bra tips. :(
holst

CU@C4
Skriv svar