Downsizing.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson

Downsizing.

Inlägg av Janne Nilsson »

Hej!

Håller på att förbereda inför flytt. Inser hur mycket jag har samlat på mig som jag inte kommer att bygga och kommer att ha plats för längre.
Så vilket är bäst sätt att avyttra dessa för en rimlig slant.

Här på vårat forum`
Tradera? Eller annat?
Hyra bord på Open?

Det är mycket pansar i 1/35, pansar och flyg i 1/72 och 1/48. En del har tillbehörsatser med.

Vad säger tilltänkta målgruppen?
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Re: Downsizing.

Inlägg av Urban Gardini »

Tradera når du ut till den största målgruppen men det är besvärligt med att göra annonserna för varje modell. Sälj INTE i klump för det ger minst slantar tillbaka. Dessutom så vill Tradera ha en bit av kakan.

Här på forumet tycker jag är smidigt då man kan posta en enkel lista med nödvändig information.

Säljgrupper på Farcebook är också ett bra sätt att sälja på. Samma där, en enkel lista och några foton räcker långt.

Hyra bord kan fungera men jag har personligen ingen erfarenhet av det eller inblick så där kan jag inte råda något överhuvudtaget.

Lycka till!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

GGG (a.k.a. "Grevens") i Borensberg är nära - se anslag på detta forum. Brukar vara en trevlig och otvungen modellutställning. Det brukar komma en hel del pansar- och flygbyggare och IPMS Östergötland brukar dyka upp nästan mangrant. Den mesta försäljningen är privata bord och jag har gjort många personliga fynd genom åren - förra året hittade jag två Hasegawa Hi-Grade Phantom II i 1:48 för priset av en när det begav sig, d.v.s. i dåtida priser.
/G
Janne Nilsson

Tack för intressanta förslag och tankar.

GGG hade kunna vara något men det är ändå mer än 2,5 timmar att åka enkel väg. Tror inte att jag har hunnit gå igenom och sortera ut tills dess heller.

C4-Open hade kunna vara något men jag tror inte att kommer att ha plats i bilen speciellt inte eftersom jag besöker SMC helgen innan och dröjer mig kvar i Belgien/Tyskland tills C4.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
EMP
Namn: Emma
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Hej Janne,

Jag har sålt en del här på forumet och tycker det fungerar bra. Det beror kanske på lite vad du har för deadline för försäljningen också? Det brukar från min erfarenhet rassla till mest i inkorgen med förfrågningar precis när till-salu tråden lägga upp/uppdateras med nya saker.

Tradera sålde jag på för rätt många år sedan och tyckte det fungerade helt okej. Oftast blev sakerna sålda. Men precis som Urban skriver så vill ju Tradera ha en del av kakan och det är en del meckande med att göra annonser. Det jag personligen tyckte var krångligast med att sälja på Tradera är att bestämma frakt i förskott (lite oklar på hur det fungerar i dagsläget om någon vill köpa mer än en sak). Där är ju forumen mycket enklare.

Annars är väl min erfarenhet att buy/sell/swap möten är det som tenderar att vara mest effektivt för hitta nya hem till modellerna.

Lycka till med både flytt och försäljning av modeller.

Med vänliga hälsningar

Emma
Janne Nilsson

Tack.

Vilket fraktsätt är bra för mig som privatperson?
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Schenker är väl vanligast att använda. Personligen så föredrar jag Skicka Lätt med Postnord som fraktsätt när jag säljer.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar