Förslag till 3D-skrivare.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Janne Nilsson »

Hej allihop!

Lite inspirerad efter C4 med allt fokus på 3D-skrivare och dess möjligheter.

Jag tänkte att här skriver vi vad vi skulle vilja se tillgängligt som After Market.
Kanske det kan vara av intresse för åtminstone inhemska tillverkare?
Vad och vilken skala, eller till vilken modell och syfte.

Men inget tjat, inga negativa kommentarer om vad andra önskar sig. Däremot helt okej att lägga till referenser, länka till redan befintliga produkter eller bara hålla med om någons önskan.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Janne Nilsson »

Inleder själv med att jag gärna skulle se en gärdsgård, typ tre sektioner som man kan skarva ihop. Dioramaskalan 1/35, men förmodar att det kan finnas intresse i 1/72 och i skalor för Wargaming. Finns ju i Nord och Öst-europa sen 1600-talet och framåt.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Jan Gaude »

Lite saker i 1:72 är inte fel.
Husbyggnader, lyktstolpar, staket/grindar, stängsel/grindar bänkar och en massa annat i dioramatillbehör...☺️
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av jonaszett »

Avgassamlaren till Tp-2 och B4 i 1/48 (och 1/32)
Radarnos till J30 i 1/32
Z
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Nicklas Karlén »

Radar och sjunkbomber till Hkp 4 i 1/48 samt 1/72.
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av kai »

En sån här i 1/72:
Bild

(Med noggrant reproducerade bucklor, förstås, det måste man kunna kräva i dessa dagar ;-)
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av hanfeh »

Ledare för introduktions-/nybörjarkurs i CAD (med målsättning att kunna göra lite enklare detaljer) är något som styrelsen för IPMS Stockholm letat efter länge, utan att lyckas. Jag ser fortfarande ett stort intresse bland flera medlemmar och finns det någon som är villig att ställa upp så skulle åtminstone undertecknad bli mycket glad?
Antar att dylik introduktion kan hållas både IRL eller på distans. Typiskt sånt initiativ som IPMS Sverige skulle kunna stötta ekonomiskt med ersättning. Se https://www.ipmssverige.org/vad-vi-gor/ ... tiviteter/
Kan du tänka dig att hålla i detta så skicka ett mail med förslag på hur du skulle kunna genomföra utbildningen till någon i IPMS Sveriges styrelse https://www.ipmssverige.org/var-styrelse/
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Lurifax »

Janne Nilsson skrev: 18 nov 2022, 22:18 Inleder själv med att jag gärna skulle se en gärdsgård, typ tre sektioner som man kan skarva ihop. Dioramaskalan 1/35, men förmodar att det kan finnas intresse i 1/72 och i skalor för Wargaming. Finns ju i Nord och Öst-europa sen 1600-talet och framåt.
Apropå gärdsgård, kolla in dessa:
https://speira.net/?s=fence

Speira är f ö en bra företag med trevlig personal och snabb service. De brukar vara på C4-Open. Jag handlade en rejäl omgång saker av dem förra året. I år vågade jag knappt gå dit av just det skälet. :D
holst

CU@C4
Lars Larsson
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:22

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Lars Larsson »

Hjul med det grova däcksmönstret till Saab J21 i 1/72 vore ju trevligt.
/Lars Larsson
Dan Kut
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Förslag till 3D-skrivare.

Inlägg av Dan Kut »

kai skrev: 21 nov 2022, 08:41 En sån här i 1/72:
....
(Med noggrant reproducerade bucklor, förstås, det måste man kunna kräva i dessa dagar ;-)
Kaj jag känner igen den här bilden. Du måste ha haft den i tankarna i åratal? :D

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Skriv svar