Jag är en 40-plussare som nu halkat in på modellbygge igen efter 25 års uppehåll. Jäklar vad roligt detta är!!!

Jag fascineras av WWII-plan i allmänhet och Spitfire i synnerhet.
Har läst på en del forum här och där, men jag har några funderingar där jag undrar om någon har några goda råd att ge.
- Klarlack innan dekaler. Kör i dagsläget med vanlig klar akryllack, har läst om div. golvpolish som skall vara bra. Har letat i hela stan men inte funnit något... Vilken polish skall man använda, och var finner jag den??
- Vädring, färg-chippning. Detta är svårt

- Maskera kamo-mönster inför airbrushning. I dagsläget rullar jag långsmala "korvar" av häftmassa som jag fäster på planet enligt mönstret (har grundat först med den ljusare färgen) och maskerar mellan korvarna med t.ex. papper, gladpack, tejp eller liknande. Ganska så omständligt, risk för att få fläckar av häftmassan, och risk för färgsläpp när häftmassan skall avlägsnas. Nån som har några bra knep att ta till här? (Vill inte gärna frihanda utan maskering, tycker det är svårt att förhindra överryk på fel ställe, dessutom blir gränslinjerna för suddiga om man tänker på skalan).
- Primer, bra primer som maximerar vidhäftning?
Kommer säkert på fler saker framöver, men om jag kan lite tips på ovanstående är jag evigt tacksam!!