Thinner fråga

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Bappelsinmannen
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 sep 2015, 17:28
Namn: Nisse Danielsson

Thinner fråga

Inlägg av Bappelsinmannen »

Hej, har i princip fri tillgång till thinner på jobbet och undrar om den går att använda tillsammans med vanliga modellfärger eller måste det vara speciell "modell-thinner"?

//Nisse
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Thinner fråga

Inlägg av magnusf »

Hej Nisse!

Bortsett från eventuella hälso- och luktaspekter så funkar thinner utmärkt i klassiska enamel-färger som till exempel Humbrol. Funkar också i Tamiyas och Gunzes akrylfärger.

Det funkar INTE i Vallejo- och LifeColor-färger.

Och som vanligt: prova först på någon gammal skräpmodell innan du ger dig på att måla på senaste mästerverket!

Hälsningar

Magnus
Bappelsinmannen
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 sep 2015, 17:28
Namn: Nisse Danielsson

Re: Thinner fråga

Inlägg av Bappelsinmannen »

Ok, tack för snabbt svar, vad spär jag Vallejo´s akrylfärg med då, och kan jag använda vanligt thinner för att göra rent sprutan efter ha använt Vallejofärger?

Mvh Nisse
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Thinner fråga

Inlägg av magnusf »

Vallejo funkar att (eller till och med SKA enligt Vallejo tror jag :-) ) späda med vatten, deras Model Air är dessutom ganska nära sprutkonsistens redan direkt från flaskan.

Städa sprutan brukar jag göra med vatten först och T-röd som slutstädning. Thinner tar nog det mesta i färgväg om man bara är ute efter att städa!

Hälsningar

Magnus
Bappelsinmannen
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 sep 2015, 17:28
Namn: Nisse Danielsson

Re: Thinner fråga

Inlägg av Bappelsinmannen »

Tackar, då är det bara att spruta och köra då!

//Nisse
cbx
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 apr 2016, 07:19
Namn: Magnus Andersson

Re: Thinner fråga

Inlägg av cbx »

Hej

Vad skall jag använda när jag skall späda Lifecolor, funkar kran vatten? Har inte fått det att funka riktigt.

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Thinner fråga

Inlägg av magnusf »

Jag får inte heller Lifecolor att funka men det finns de som verkligen gillar de färgerna och endast använder bara dem. Lifecolor har en egen förtunning som man kan prova med, jag tror även man kan ha i Liquitex "flow enhancer" som man hittar i konstnärsbutiker.

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Thinner fråga

Inlägg av Urban Gardini »

Jag har sprutat Lifecolor tidigare och för mig fungerade det bra med två delar färg till en del vatten plus några droppar retarder. Utan retardern gick det inte alls hur jag än blandade.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Thinner fråga

Inlägg av magnusf »

Urban! Minns du vilken retarder du använde?

Helt off topic: jag skulle köpa färg av en icke namngiven handlare på Open för några år sedan och han hade inte flera av de kulörer jag ville ha men jag plockade i alla fall på mig en flaska retarder från Vallejo.

När jag stod i kassan och skulle betala så fick han naturligtvis välförtjänt ordentligt på pälsen för sitt usla färgsortiment varpå han tittar på min retarder-flaska, flinar och säger: "Jaja, men du hittade i alla fall en produkt du kan relatera till". :-)

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Thinner fråga

Inlägg av Urban Gardini »

Ja då, har fortfarande kvar en hel del av den ungefär nästan hela flaskan på 75ml. Amsterdam Acrylic Retarder #24282070, köpte den för flera år sedan i den lokala hobbybutiken där jag även köper mina mårdhårspenslar.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar