Etylacetat: ACO nagellackborttagare

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Etylacetat: ACO nagellackborttagare

Inlägg av robertlundin »

I brist på literpavorna man tidigare kunde köpa på Apoteket testade jag idag ACOs nagellackborttagare som innehåller tillräckligt mycket etylacetat för att smälta plasten för att kunna limma med. Den är rätt "snäll" och jag undrar om någon har hittat etylacetat är vanliga dagligvaruhandeln som biter bättre?
PS: jag vet att det finns hos några hobbyhandlare men det är en annan prisbild. ACOs kostar bara 45kr/100ml
/Robert Lundin
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Etylacetat: ACO nagellackborttagare

Inlägg av Janne Nilsson »

Du kan beställa från färghandlare. De brukar ligga på 5L-dunkar. Prisbilden är ca 210:-/L. ACO har du en prisbild på 450:-/L.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Etylacetat: ACO nagellackborttagare

Inlägg av Micke A »

Jag har för mig att det finns två typer av nagelborttagare, en med resp utan olja tror jag det var??? Den ena funkade endast att lösa upp plasten men band inte så bra.... Den andra var en bra ersättare tills jag fyllt på etylacetatförrådet igen, men våldsamt dyrt i längden som Janne skriver.

Micke A
etylacetatfan
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Etylacetat: ACO nagellackborttagare

Inlägg av robertlundin »

Tack för tipsen. Den utan olja (ACO) funkar som du säger helt ok, men ibland kan man behöva lite mera "bett". Jag ska kolla med någon färghandlare här i Sthlm!
/Robert Lundin
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Etylacetat: ACO nagellackborttagare

Inlägg av Björn Fransson »

robertlundin skrev:I brist på literpavorna man tidigare kunde köpa på Apoteket testade jag idag ACOs nagellackborttagare som innehåller tillräckligt mycket etylacetat för att smälta plasten för att kunna limma med. Den är rätt "snäll" och jag undrar om någon har hittat etylacetat är vanliga dagligvaruhandeln som biter bättre?
PS: jag vet att det finns hos några hobbyhandlare men det är en annan prisbild. ACOs kostar bara 45kr/100ml
Jag kör alltid med Gripen remover, finns på ICA. Funkar finfint för mig, har aldrig haft några problem med den.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Etylacetat: ACO nagellackborttagare

Inlägg av robertlundin »

Björn: smälter den plasten så att den blir riktigt "kladdig"? Skulle behöva att den s a s smälter i fogarna och flyter ut när man klämmer ihop delarna.
/Robert Lundin
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Etylacetat: ACO nagellackborttagare

Inlägg av Björn Fransson »

robertlundin skrev:Björn: smälter den plasten så att den blir riktigt "kladdig"? Skulle behöva att den s a s smälter i fogarna och flyter ut när man klämmer ihop delarna.
Ja, det tycker jag. Den svetsar ihop rejält.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Etylacetat: ACO nagellackborttagare

Inlägg av Sten Ekedahl »

robertlundin skrev:Björn: smälter den plasten så att den blir riktigt "kladdig"? Skulle behöva att den s a s smälter i fogarna och flyter ut när man klämmer ihop delarna.
Håller med Björn. ACO's Remover fungerar alldeles utmärkt och har ett bra "bett". Dessutom har den en svag men angenäm citrusdoft. :D
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Etylacetat: ACO nagellackborttagare

Inlägg av robertlundin »

Tack; inhandlat den och den funkar fint och tar bort eventuell dålig lukt i huset på samma gång, bra grejor!!
/Robert Lundin
Skriv svar