Någon som har erfarenhet av skärmaskin för maskeringsfilm likt en skrivare?

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Någon som har erfarenhet av skärmaskin för maskeringsfilm likt en skrivare?

Inlägg av Robert A »

Som titeln antyder har någon använt en skärmaskin för maskeringsfilm likt skrivare man koppar till vanlig pc. Har nu ett flertal gånger behövt ha precisions skuren maskeringsfilm när dekaler inte finns att tillgå. Någon som vet en vettig modell av skärmaskin eller ännu bättre om kostnaden är vansinnig någon som gör det på beställning om man skickar lämpligt format på cad filen.

Tack på förhand

//Robert
FredrikAlmlöf
Inlägg: 136
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Någon som har erfarenhet av skärmaskin för maskeringsfilm likt en skrivare?

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jorå, jag har en sådan maskin.
De kallas för skärplotter och de finns i olika prisklasser. Min kostade ca 3000 och då är det är inte riktigt en proffsmaskin, så man kan lägga ännu mer pengar på det. För min typ av maskin kan du googla på Silhouette Cameo.

Ett alternativt är att du hör av dig till mig och så ser vi om jag kan hjälpa dig med det du behöver. :)
Mvh Fredrik
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Någon som har erfarenhet av skärmaskin för maskeringsfilm likt en skrivare?

Inlägg av fieldflower »

Hustrun har också en Silhouette Cameo till sitt pysslande och är supernöjd med den.
Behändig pryl som jag kommer använda till maskering (med support från hustrun för jag fattar då inte hur man använder den...)
FredrikAlmlöf
Inlägg: 136
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Någon som har erfarenhet av skärmaskin för maskeringsfilm likt en skrivare?

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jag gör ett tillägg här; följ länken nedan så kan du se ett exempel på vad jag gjort hittills med min maskin.

http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsu ... ut435.html

Skulle du nu vilja ha en egen maskin, är det bara att höra av dig för ytterligare information.
Mvh Fredrik
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Någon som har erfarenhet av skärmaskin för maskeringsfilm likt en skrivare?

Inlägg av Urban Gardini »

Fredrik, jag är sugen på att testa att använda masker till ett bygge men har inte kunnandet för att göra egna eller hårdvaran för det. Om du kunde hjälpa mig nån gång i framtiden med Plt. Off Geoffrey Wellum's Spitfire Mk.Ia K9998 QJ K så skulle det vara riktigt trevligt. Lämplig skala skulle vara 1:48 i så fall och med utgång från Tammy's Spit Mk. Ia. Självklart så står jag för kostnaderna.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Någon som har erfarenhet av skärmaskin för maskeringsfilm likt en skrivare?

Inlägg av Robert A »

Tack för alla svaren, ska ta en titt på den maskinen ni länkade. Verkar helt klart duga för de ändamålen jag ska ha den till.
Måste bara kolla upp hur bra stegningen är på maskinen eller "upplösning" vad det nu heter på en skärmaskin.. Köpa från USA verkar löna sig även om man åker på tull osv.. dock får man införskaffa en ny strömadapter.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 136
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Någon som har erfarenhet av skärmaskin för maskeringsfilm likt en skrivare?

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jag har lite svårt att svara på upplösningsfrågan, mest för att det beror på... jag har svårt att skära masker som är smalare än 0,3 mm, men det finns vägar runt det. Maskmaterial och skärhastighet och storlek på det utskurna spelar också roll. I den medföljande programvaran kan man i flera fall ställa in mått med en noggrannhet på 0,1 mm eller mindre, men om man skär ut riktigt små delar kan det vara svårt att få dem att sitta kvar på "the backing paper" (vad det nu kan heta på svenska?). Tänk dig centrumet i ett "o" eller en "6".

Om du tänker köpa en maskin, tycker jag att du ska fundera på det där med garanti och support också och inte bara priset. Jag köpte min från MDP Supplies i Göteborg (http://www.mdpsupplies.se/categories/cu ... resses.asp). Priser exklusive moms.

Lycka till!
/Fredrik
Senast redigerad av FredrikAlmlöf den 20 mar 2016, 17:00, redigerad totalt 1 gånger.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 136
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Någon som har erfarenhet av skärmaskin för maskeringsfilm likt en skrivare?

Inlägg av FredrikAlmlöf »

@Urban
Klart du ska testa masker! När du känner att det är dags, är det bara att du hör av dig via t.ex. PM-funktionen här. Utan att ha full koll på Wellums maskin, säger jag att det borde vara relativt problemfritt att fixa masker till den.

Mvh Fredrik
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Någon som har erfarenhet av skärmaskin för maskeringsfilm likt en skrivare?

Inlägg av Urban Gardini »

Tackar, har några andra byggen först bara men det är helt klart spännande.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
AndersN

Re: Någon som har erfarenhet av skärmaskin för maskeringsfilm likt en skrivare?

Inlägg av AndersN »

Jag köpte min gamla plotter på https://airbrushes.com/index.php?cPath= ... na03dtvq13
Funkat klockrent i många år tills nyligen då en rem börjat rappa. Ritar i Corel Draw. Långa raka linjer gör sig bäst 90 grader annars märks upplösningen tydligt.
Så till i vår blir det en ny, en sådan på länken ovan. Klarar liggande A4 så man slipper dela kronmärkena :)
Skriv svar