Måla med Alclad

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
dandersson98
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:17
Namn: Daniel Andersson
Ort: Gävle

Måla med Alclad

Inlägg av dandersson98 »

Håller på och planerar byggandet av Tamiyas P-51 D och hade tänkt mig att måla den i aluminiumfärg. Har kollat runt lite på nätet och fastnat lite för att försöka använda mig av Alclad färger. Dock har jag aldrig använt dessa färger så jag har lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

1. Jag har tidigare målat med Tamiyas och Gunzesz färger (airbrush), är det svårare att måla med Alclads färger?

2. När jag tittar runt på nätet så står det att man ska grunda med svart färg, kan man grunda med Tamiyas X-1, X-18 eller XF-1?

3. Hur känslig är färgen om man behöver maska efter tex med tamiyas tejp?

4. Fungerar det överhuvudtaget att använda Tamiyas färger på Alclad färger?

5. Kan man använda Micro Set och Micro Sol på Alclad?

6. Efter att man målat med Alclad, ska man putsa med en mjuk duk eller liknande?

7. Finns det annat som man bör tänka på om man målar med Alclad?
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Måla med Alclad

Inlägg av Björn B »

Jag rekommenderar att inte använd Tamiyas akrylfärger som bas för Alclad. Den är för "het" och löser upp Tamiyafärgen lite grann ocg blandar sig med den.
Jag gjorde det misstaget på denna riddarrustning: http://www.baecklund.eu/scalemodels/gig/knight.html Istället för blank krom blev det en fin metallfärg.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Måla med Alclad

Inlägg av Robert A »

Om du inte köpt färgen.. strunta i alclad finns bättre alternativ ute nu. AK Extreme färger är liknande produkt men tål mer och enklare att applicera. Slår dock ett slag för Vallejos nya metallic färger som är akryl, luktar inte och ger jäkligt fint resultat. + tålig färg som kan maskeras utan problem.

Som bas för vallejo kör tamiya X-1 och inte deras egna primer då den är skräp!

Review på vallejo färgerna. Se till att de är de stora burkarna om du inhandlar då de små vanliga vallejo flaskorna inte är samma typ av färg.
https://www.youtube.com/watch?v=fKtJ2sx3VJY
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Måla med Alclad

Inlägg av Henrik R »

Jag kör enbart med Alclad II. Jag har aldrig riktigt fått några problem med Alclad, vare sig maskering eller tycker den är svårare att måla med än nån annan färg. Det är nog lite inviduellt. Det hela hänger på underlaget. Hur man vill ha effekten. väldigt blank yta, djupare lyster och vice versa.
Enklast är om du grundar med Alclad egna baser till att börja med då får du nog trevligaste resultatet så här i början. Jag använder Gunze som bas med en del våta mellanslipningar och lackförsegling av semi eller blank.
Alclads transparenta färger är enligt mig grönjävligt grymma. Tunna och lätta att lägga snyggt.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Måla med Alclad

Inlägg av Niklas »

Jag har vid ett flertal tillfällen använt Tamiya X-1 (och även andra Tamiyafärger) som bas när jag målat Alclad, och då med gott resultat och utan problem.

Sen är det som så att Alclad finns i två olika varianter av pigment, dels ett vanligt, dels ett som kallas "high shine", som poleras upp till en "högblank" finish (typ krom). De sistnämnda GÅR INTE att maskera på, då släpper pigmentet och basen kikar fram. De första går dock utmärkt att maskera med t.ex. Tamiyatejp.

Slutligen vill jag också slå ett slag för Vallejos metallfärger. Har dessa hemma och de är riktigt fina!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Måla med Alclad

Inlägg av Björn G »

Som glad amatör har jag målat med Alclad II och tycker det varit väldigt kul att arbeta med. Jag har inte testat de nya metallfärgerna som rekommenderas ovan, vilka eventuellt kan vara enklare att hantera. Mina snabba svar är

1. Nej det är lätt. Färdigblandat och klart. Hemligheten är att måla så lite som möjligt. 2. Jag har oftast använt Alclads egen svarta bas, men vid någon tillfälle grundat med Tamiyas X-1, vilket funkat för mig. Låt härda länge, länge. 3. Om du grundat rätt skall färgen hålla utan problem. 4. Att måla över metallfärgen är svårt, då färgen inte vill bita. Har inte provat, men det finns säkert någon teknik för detta. 5. Ja. 6 Det kan man göra (typ micromesh, för att få ännu mer lyster på vissa paneler om det är det man vill). 7. Vädra. Skaffa bra airbrush-rengörare (alclads egna funkar).

/Björn G
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Måla med Alclad

Inlägg av Björn G »

Ps. Har maskat på den relativt högglansiga "Airframe Alu" vilket funkat. Men jag hade säkert bara tur...
dandersson98
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:17
Namn: Daniel Andersson
Ort: Gävle

Re: Måla med Alclad

Inlägg av dandersson98 »

Tack så mycker för alla svaren, det har löst en del funderingar, nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska köra med Vallejo eller Alclad. Tur att man ska till Stockholm snart :)
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Måla med Alclad

Inlägg av Spad16 »

Jag vill bara säga en sak, akta Dig för det där svarta under. Jag har sett så många alclad målade flygplan som är totalt orealistiska för att dom blir alldeles för mörka. Aluminium ska vara vitaktig, inga svarta nyanser!
/Neil
Skriv svar