Museum att besöka i Portugal

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Museum att besöka i Portugal

Inlägg av MartinN »

Museu do Ar - Força Aérea Portuguesa
Efter ett par veckor på pilgrimsleden till Santiago i Spanien och ytterligare några dagar i Portugal finns det inte så mycket att bidra med till den här sidan, utom en sak – Museo do Ar, Portugals flygvapenmuseum. Väl värt ett besök även om det tar någon timma att ta sig dit från Lissabons centrum. Tyvärr är mina kunskaper i portugisiska obefintliga och kunskaperna i engelska högst ojämna i Portugal varför jag lärde mig en del ”the hard way” som kanske någon kan ha glädje av. Från Lissabon (väl värt ett besök) åker man med pendeltåget från stationen Rossio till Portela de Sintra (inte ända fram till Sintra alltså) vilket kostar 4-5 € rör en tur- och returbiljett. Till höger om stationen i tågets färdriktning finns flera busshållplatser och där skall man söka upp en buss som går till Mafra och som på vägen stannar i Fação (vilket nog alla gör). När jag var där var det hållplatsen näst längst åt Lissabon-hållet. För 1 Euro får man åka med och strax innan Fação dyker en T-37:a på en pinne upp till höger. Där går man av och har sedan några hundra meter att promenera. Ett fräscht (superrent!) museum väntar med det mesta som Portugal använt utom F-16. När jag var där fanns ingen cafeteria öppen, bara en liten automat som krävde mynt. Butiken var inte heller särskilt frestande om man inte kan portugisiska. I Lissabon finns även lite flyg på marinmuseet och det kan också vara värt ett besök även om det kändes lite bedagat.

http://www.emfa.pt/www/po/musar/

http://beware.pt/ip/motorbusca/mafrense ... .aspx?g=11 (Linje 220)

Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Museum att besöka i Portugal

Inlägg av Stellan »

Bon camino!!

Trevligt tips. Får bli nästa gång jag hamnar i Portugal. Trevligt att se en Fiat :)
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar