Typsnitt och annat smått och gott för den som gör egna dekal

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Typsnitt och annat smått och gott för den som gör egna dekal

Inlägg av Björn Fransson »

Här finns en imponerande samling typsnitt för den som vill göra egna dekaler. De flesta vanliga typsnitt för RAF, USAF, en del tyskt och mycket annat finns här.

http://www.simmerspaintshop.com/forums/ ... =cat&id=19

På ovanstående länk finns bland annat DIN Mittelschrift, som är rätt typsnitt för svenska AJSF 37 Viggen men som också är standardtypsnitt på dagens tyska vägskyltar.

Här finns Försvarsmaktens nuvarande grafiska profil:

http://www.forsvarsmakten.se/siteassets ... 130916.pdf

Huvudtypsnittet för texter heter Palatino, det är bland annat det som används på helikoptrarna. Det finns även en Microsoftkopia som heter Book Antiqua som brukar finnas i de flesta PC.

Det vanliga siffertypsnittet efter 1964 och som även tidigare användes för texter typ "FLYGVAPNET", "MARINEN" på helikoptrar mm, har jag för mig heter Ambra. Däremot har jag aldrig sett det som nedladdningsbar font, eller någon annanstans. Så jag gissar att det togs fram speciellt för Flygvapnet, men här kanske t ex Robert Bergwall vet mer.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Typsnitt och annat smått och gott för den som gör egna dekal

Inlägg av bergwall »

Hej,
Tack för länkarna. Verkligen serverat på fat får jag säga. Jag visste inte att typsnittet (Ambra) hade ett namn, men jag anar att man säkert ville eftersträva en sorts standard då man kan se tidig märkning av både HKP 3 och 4 av FLYGVAPNET i en font som är mycket fetare, ARMÈN hade ju lite annat utseende. Dock verkar storleken (250 mm) vara samma. Det kanske var MARINEN i lutande stil på HKP 2 som fick någon att sätta ner foten!? Tack så mycket Björn!
Skriv svar