Åsikter om färger

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Mahatma G »

Det är i mitt tycke skillnad på skalaeffekt och urlakning. Vill man få skalaeffekt måste man tänka på vad det är för färg man vill få att se ljusare ut och man måste även se till att behålla färgtonen. Det duger inte att bara tillsätta vitt, då får man garanterat urblekning/urlakning av de flesta kamoflagefärger då de inte sällan har två, tre eller fler olika pigment i specifik blandning. Försöker man sedan även ta hänsyn till solens blekning av originalfärgen gäller det att ha ett hum om vilka pigment som är känsligast. Vanligtvis förstörs (oxideras) något pigment före de andra, vilket gör att färtonen ändrar sig. Först efter lång tid, när alla pigment påverkats av oxidation, får man det kritartade och vitaktiga utseende som många s.k. skalafärger uppvisar.

Även jag har tittat en andra gång på Humbrols ursprungliga nyanser och har på senare år omvärderat dem. Trots allt verkar de inte vara så långt från verkligheten (även om de tycks ha förväxlat Schokoladebraun [RAL 8017] med Rot [RAL 8012]) och när de togs fram låg WW2 inte längre bort från dem än vad Kuwaitkriget gör för oss. Ett undantag verkar dock finnas med den tyska pansargrå. H 67 är klart blå, medan originalfärgen är mycket mörkare och utan blå ton, den är snarare nästan svart.

Om man gör en skalafärg så bör man även ange vilken skala den är avsedd för. Det duger inte att använda en färg avsedd för 1:35 i 1:72, då blir det för mörkt och omvänt. Mycket bättre är då att försöka göra den så lik originalet som möjligt och sedan ge förslag på hur man tonar den för att få skalaeffekt i olika skalor, med rätt färgmättnad. Jag gjorde för 10 - 15 år sedan ett jämförelsetest där jag på vit plasticard sprutade upp lika stora ytor som på en FS-sticka med ett halvdussin olika tillverkares förslag på de två grå färgerna på F-15 (FS 36375 resp 36320). Humbrol låg närmast FS-stickans färgprov medan Aeromaster (Model Master) och Gunze avvek mest. Inga jättestora skillnader, men klart märkbara och i synnerhet när man lägger dem bredvid varandra.
/G
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Björn Fransson »

Hör är mitt svar på ursprungsfrågan, dvs mina erfarenheter av själva färgerna:

Gunze: Använder jag helst, men de är lite svåra att få tag på, brukar köpa hos Rebell. Underbara för airbrush, omöjliga att penseldrag med.

Tamiya: Mitt märke nummer 2. Främst eftersom de är lättast att få tag på, åtminstone där jag rör mig. Något sämre i airbrush, något bättre för pensel.

Vallejo: Har testat några, utan att riktigt fastna för dem, men tror att de egentligen är rätt bra. Men jag gillar inte flaskorna. Använder dock deras vita, svarta och aluminium ibland, både i airbrush och för pensel. De funkar bra i båda fallen, enda problemet är att de är rätt känsliga, i synnerhet aluminiumfärgen. Som å andra sidan är överlägsen i kulör.

Xtracrylics: Har bara testat några, men hade de varit lättare att få tag på hade jag nog använt den jämt. Mycket positiva erfarenheter där, lätta att airbrusha och ger en fantastisk yta.

Humbrol acrylics: Funkade inget vidare i sprutan, men den svarta är rätt okej att penselmåla detaljer med. Men jag passar på dem.

Och enamels kör jag inte med. Tycker att det finns tillräckligt många okej akryler som är betydligt behagligare att jobba med.
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Åsikter om färger

Inlägg av denstore »

Intressant, Björn, inte minst om Xtracrylics.
Vad är det du inte gillar med Vallejos flaskor? Det är ju intressant, just då flaskorna är en av anledningarna att jag gillar Vallejo. :)
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Åsikter om färger

Inlägg av felle-j »

Vallejos flaskor gillar jag också. Med dom slipper jag använda pipett och sånt för att få färgen i sprutan. Men Vallejos Model Air har inte funkat bra för mig (Torkar snabbt i sprutan och fäster inte bra på modellen, även med primer), förutom deras aluminium. Den fick jag till väldigt bra vill jag minnas.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Björn Fransson »

Att jag inte gillar flaskorna är nog helt enkelt på grund av att jag har mina färger i en hurts. Dels välter de hela tiden, dels är det svårt att uppifrån se vilken kulör det är. Banalt värre, alltså... :-) Men jag har inte givit upp Vallejo, det blir nog fler test i framtiden. Någon som har förslag på vilka av deras färger som motsvarar FV:s grön 325 och ljust blågrå 058?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Åsikter om färger

Inlägg av magnusf »

Björn! Innan du slänger ditt Gunze-förråd och köper upp dig på hela Vallejos range så försäkra dig om att du gillar färgerna först. Jag penselmålar gärna med Vallejo (all detaljmålning och de få figurer jag misshandlar numera) men tycker inte om dem alls i sprutan (påpekande: MIN åsikt, ingen annans, det finns säkert de som älskar Vallejo i sprutan).

Vilken färg är det i flaskan? Första gången du använder en färg så lägger du en droppe på en bit plasticard och doppar tippen på hatten i droppen, låt torka och skruva tillbaks på flaskan: vips vet du vilken färg du har i flaskan. Funkar för mig!

Hälsningar

Magnus
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Åsikter om färger

Inlägg av denstore »

Vilken förtunning använder du till Vallejo, Magnus? Nålstorlek? Munstycke?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Åsikter om färger

Inlägg av magnusf »

denstore skrev:Vilken förtunning använder du till Vallejo, Magnus? Nålstorlek? Munstycke?
Jag har provat vatten, Liquitex, Vallejos egen.

Sprutan är en Iwata CM-B med 0,18 mm munstycke men jag har kört färgen genom Evo och Grex också.

Om det inte fanns något annat så hade det varit nästan uthärdligt men nu har jag Gunze som norm och det finns inget som kommer ens i närheten.

Hälsningar

Magnus
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Åsikter om färger

Inlägg av denstore »

Jag förstår vad du menar. Gunze verkar vara en betydligt flexiblare färg för airbrushning. Tål att tunnas ut mycket mer än Vallejo.
Men istället suger Gunze att pensla.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:
Vilken färg är det i flaskan? Första gången du använder en färg så lägger du en droppe på en bit plasticard och doppar tippen på hatten i droppen, låt torka och skruva tillbaks på flaskan: vips vet du vilken färg du har i flaskan. Funkar för mig!

Hälsningar

Magnus
Jädrans listigt knep! Men de flesta förstår nog att det krävs någon form av ingenjörsexamen för att komma på något sådant. Dvs inget för oss normala byggare.
Skriv svar