Åsikter om färger

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Mahatma G »

felle-j skrev:Är det Model Master akryl eller enamel?
Enamel. Deras akryl har jag ingen erfarenhet av.
/G
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Mahatma G »

denstore skrev:Har du provat Agamas enamel?
Tyvärr, inte än. Jag är intresserad av att testa dem men har inte fått tag på några än. Å andra sidan har jag inte letat särskilt aktivt efter dem heller...
Läste förresten att någon (Toms Modelworks?) hade tagit över WEMs hela linje, inklusive färgerna.
Det låter väldigt hoppfullt! :D
Har du någon källhänvisning till det?

Jag glömde för övrigt att nämna att även för tyska WW2-fordon har WEM de (i mitt tycke) mest korrekta nyanserna rätt ur burk - jag har aldrig gillat det här urblekta skjutfältsvraksutseendet som tycks vara så populärt i en del spanska och brittiska kretsar, det stämmer inte med de originaldelar jag sett.
/G
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Mahatma G »

denstore skrev:Jag är inte så säker på det. Med tanke på att en massa olika tillverkare använder samma typ av burkar, så borde det finnas en anledning förutom nostalgi. Jag tror att såväl Revell som WEM, Xtracolor, Agama, och någon italiensk firma har samma burkar som Humbrol. Jag misstänker att det snarare beror på något reglementesmässigt krångel.
Även Airfix och Molak använde samma typ av burk, om än något högre, på den tid de fanns. Det är i princip samma design på större burkar för målarfärg så förmodligen är det en stabil, tät och tillräckligt billig förpackning, samt att metall inte påverkas av organiska lösningsmedel - det krävs syror eller alkalier för det.
Hela det här brötet med enamelfärgernas eländiga färgpytsar var anledningen att jag frågade om ifall Vallejos flaskor skulle klara enamelfärg här på forumet för en tid sedan. Jag gillar enamel för små jobb, men det är en plåga att hålla på med burkarna.
Jag har i en del fall hällt över enamelfärg (ofta Humbrol) på rengjorda Tamiyaburkar, när jag blandat och vill vara säker på att kunna bättra med samma nyans. De kan klara sig i flera år om man inte tillsätter något lösningsmedel. Oblandad enamel går förmodligen att förvara i Vallejoflaskor då jag tror att de är gjorda av någon form av polyeten, men det kan nog bli problem att få ut dem då de sedimenterar så hårt. Späder man med lösningsmedel klarar förmodligen flaskan det med - jag brukar ha förtunning i den typ av flaskor som används för RC-bränsle - men det brukar förkorta färgens hållbarhet och kan få pigment och bindemedel att separera.
/G
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Åsikter om färger

Inlägg av denstore »

Jag läste någonstans att Agamas enamel inte sedimenterar nämnvärt alls. Hur är det med Xtracolor, som enligt rykten ska vara samma, fast blank?

Angående WEMs färger, så blir det en brittisk firma, Sovereign någonting som plockar upp färgerna, medan Toms Modelworks tar över ets och resin.
http://www.shipmodels.info/mws_forum/vi ... 2&t=158396
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Mahatma G »

denstore skrev:Jag läste någonstans att Agamas enamel inte sedimenterar nämnvärt alls. Hur är det med Xtracolor, som enligt rykten ska vara samma, fast blank?
Den sedimenterar inte, men den separerar så man behöver röra om den i vilket fall som helst, precis som för blank Humbrol. Matt Xtracolor har en antydan till att sedimentera, men inte alls i samma utsträckning som Humbrols matta. Förmodligen är det någon komponent i bindemedlet för matt färg som är boven i bägge fallen.
Angående WEMs färger, så blir det en brittisk firma, Sovereign någonting som plockar upp färgerna, medan Toms Modelworks tar över ets och resin.
http://www.shipmodels.info/mws_forum/vi ... 2&t=158396
Det var nog den bästa julklapp man kunde få, om än i efterskott! :D :D :D
Synd bara att nackdelen med brittiska postverket kvarstår, men de tycks vara medvetna om att det är en stor hämsko för affärerna. Kanske läge för någon svensk distributör att ta upp dem i sortimentet <nudge, nudge, know what I mean..?>

Tack även till Björn för fler hänvisningar om detta.
/G
Lurifax
Inlägg: 898
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Lurifax »

Mahatma G skrev: Jag glömde för övrigt att nämna att även för tyska WW2-fordon har WEM de (i mitt tycke) mest korrekta nyanserna rätt ur burk - jag har aldrig gillat det här urblekta skjutfältsvraksutseendet som tycks vara så populärt i en del spanska och brittiska kretsar, det stämmer inte med de originaldelar jag sett.
Intressant reflektion det där. Jag gillar det blekta och urlakade. Ungefär som om man drar ber färgmättnaden i ett bildbehandlingsprogram. Och förmodligen målar man blekt och minskar färgmättnaden av samma skäl. Det ser fint ut. Men är det rätt? Ingen aning. Jag kan dock konstatera att de få artefakter jag sett i "mörkgult" har varit både mörkare och grönare än "skjutfältsvraksmålningen".

Jag målade för två år sedan en Jagdtiger med AK Interactives färger och det blev betyligt mycket mustigare. AK har två olika uppsättningar i sitt set med färger där jag valde de mest mättade. Och de färgerna påminner rätt mycket om Humbrols gamla "dunkelgelb" från 70- och 80-talet.

Här finns bygget:
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... ger#p36579

Jag tror att många byggare, trots att de alltid talar om "realism" och "verklighet" ändå faller ner i någon form av subjektiv uppfattning till slut (jag är inget undantag).

Men nu har jag glidigt bort från Magnus intention med tråden (tror jag).
holst

CU@C4
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Åsikter om färger

Inlägg av denstore »

Lurifax skrev: Men nu har jag glidigt bort från Magnus intention med tråden (tror jag).
Inte helt och hållet. Min intention var ju att få igång en diskussion om de färger vi använder, och varför. En viktig parameter för modellfärger är ju "korrekta" nyanser. Jag, precis som du, gillar de skalanpassade färgerna, som Göran anser vara för urblekta. Inget av det är fel, men det kan mycket väl vara av intresse att veta innan köpen ifall de färger man tittar på är anpassade för att vara se rätt ut i skala eller inte.
Lurifax
Inlägg: 898
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Lurifax »

denstore skrev:
Lurifax skrev: Men nu har jag glidigt bort från Magnus intention med tråden (tror jag).
Inte helt och hållet. Min intention var ju att få igång en diskussion om de färger vi använder, och varför. En viktig parameter för modellfärger är ju "korrekta" nyanser. Jag, precis som du, gillar de skalanpassade färgerna, som Göran anser vara för urblekta. Inget av det är fel, men det kan mycket väl vara av intresse att veta innan köpen ifall de färger man tittar på är anpassade för att vara se rätt ut i skala eller inte.
Fast i detta fall, med AKs färger, så är även de mer mättade färgerna som jag använde på JTn skalanpassade. På sätt och vis anser jag nog att "korrekta färger" är en utopi. Därför unviker jag, och även du, att tala om "korrekta färger". Snarare handlar de att komma så när som möjligt utifrån de man försöker återge.
holst

CU@C4
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Åsikter om färger

Inlägg av denstore »

Problemet är ju att tycke och smak alltid ställer till det. ;)
Dock så vore det intressant att tillverkarna skulle förklara vad det är vad de avser, och ännu mer intressant om hur användarna uppfattar att resultaten är.
Personligen anser ju vi (du och jag i alla fall) att man behöver anpassa färgerna till modellbygge. Enklaste sättet att se det är ju att gå ut en molnig dag, med en modell i handen, och ställa sig på ett avstånd från ett original, där modellen i utsträckt hand motsvarar originalet i storlek. Är då modellen målad i "autentisk" färg, så ser den mörkare ut. Sen beror ju detta helt på hur ljust det är. Amerikanska gröna (eller var de bruna?) M1:or i Irak såg ju nästan svarta ut i det starka solljuset. Allt beror ju på vilka förhållanden man studerar såväl modell som original i.
Men oavsett, så är det intressant att i någon form (som i denna tråden) få dokumenterat hur de olika tillverkarnas färger är formulerade. Är de anpassade för skalamodeller, eller är de gjorda för att efterlikna originalkulören 1:1.
Skriv svar