Åsikter om färger

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Mahatma G »

Magnus F: tack för info, tror jag ska börja experimentera med Gunze för att se vad som händer med olika typer av förtunning.

Magnus B: jag har ungefär samma erfarenhet av hur Vallejo uppför sig när jag försöker penselmåla den väldigt tunt. Jag delar din uppfattning om att det nog är bindemedlet som är boven. För att spruta tunt tycker jag Gunze är närmast oöverträffad, men Lifecolor är nästan lika bra.
/G
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Åsikter om färger

Inlägg av magnusf »

Mahatma G skrev:Magnus F: tack för info, tror jag ska börja experimentera med Gunze för att se vad som händer med olika typer av förtunning.

Magnus B: jag har ungefär samma erfarenhet av hur Vallejo uppför sig när jag försöker penselmåla den väldigt tunt. Jag delar din uppfattning om att det nog är bindemedlet som är boven. För att spruta tunt tycker jag Gunze är närmast oöverträffad, men Lifecolor är nästan lika bra.
Göran! Då får du mer än gärna avslöja dina LifeColor-hemlisar: förtunning, stjärntecken osv... Jag har inte kommit överens med dem överhuvudtaget :) !

Hälsningar

Magnus
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Åsikter om färger

Inlägg av Mahatma G »

"Vatten, vatten, bara vanligt vatten..." som det heter i visan. Primer (matt), lågt tryck i sprutan och hyfsat tunn färg är andra måsten.

Lifecolor verkar vara väldigt känslig för vad man har som förtunning, den är absolutist - tål inte ens en droppe etylalkohol. Den uppför sig lite som äggtempurafärger. Jag kan använda den ungefär som jag gjort med Gunze, men den är lite knepig i och med att den är ganska oförlåtande. Det gäller att bygga upp färgen långsamt, med många pass och det krävs en del teknik. Det är definitivt inte någon färg för nybörjare med spruta och det tog några försök innan jag kom på hur man skulle göra i och med att den är annorlunda mot andra färger jag använt.
/G
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Åsikter om färger

Inlägg av magnusf »

Tack för det svaret, då ska jag prova igen! De har ju mycket kul färdiga nyanser till både det ena och det andra!

Hälsningar Magnus
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Åsikter om färger

Inlägg av denstore »

Det där är väl också en sån faktor som bör vägas in vid färgköp. Varför köpa färg som kämpar emot hela vägen? :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Åsikter om färger

Inlägg av magnusf »

denstore skrev:Det där är väl också en sån faktor som bör vägas in vid färgköp. Varför köpa färg som kämpar emot hela vägen? :)
De flesta färger kräver trots allt lite tillvänjning, om det fanns den perfekta färgen så skulle vi ju aldrig ha den här diskussionen eller hur? Allt är en kompromiss på ett eller annat sätt, det handlar bara om vilken av kompromisserna man kan tänka sig leva med!

Hälsningar

Magnus
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Åsikter om färger

Inlägg av denstore »

Det är visserligen sant, men ibland undrar man ju varför folk inte provar något annat när de verkligen har stångats med vissa färger. Jag har t.ex. aldrig gillat Citadells eller Model Master. Men Humbrol var aldrig några problem, och var därför måttstocken.
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Åsikter om färger

Inlägg av TuveB »

Vilken spruta man använder kan ha inverkan på hur färgerna fungerar.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Åsikter om färger

Inlägg av fieldflower »

Tar och väcker denna tråden lite...
Hustrun håller på och pysslar och målar och kör där med Golden fluids, vilket jag också således kör med till modellerandet, både med pensel och i airbrushen.
Golden vara en högkvalitets akrylfärg, men jag har ingen aning om hur den är jämfört med andra färger och är nyfiken på om någon har erfarenhet av dessa och andra och har någon jämförelse att bjuda på?

Länk till märke/sort: http://www.goldenpaints.com/products/colors/fluid

/Peter
Skriv svar