Tips på burkar att blanda och förvara färg i

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Tips på burkar att blanda och förvara färg i

Inlägg av Göran »

Hej alla

För mindre nogräknade målningsjobb brukar jag, som de flesta skulle jag tro, blanda färgen med aktuellt förtunningsmedel direkt i färgkoppen till airbrushen. När jag vill ha ett mer precist resultat på blandningen som jag dessutom vill behålla över en längre tid så har jag alltid använt någon form av behållare med lock. Gunzesortimentet, som är min favorit kan hålla sig i veckor. Först så körde jag med s.k. fotopatroner men de är i stort sett omöjliga att få tag på numera. Därefter köpte jag Panduros färgkoppar, vilket funkade bra. Problemet är att Panduro har plockat bort dessa ur sortimentet utan någon ersättningsprodukt. Jag bränner lätt mellan 10 - 15 behållare per projekt, så jag blev tvungen att hitta ett alternativ snabbt.

Man skulle kunna tro att hitta en liten plastmugg/behållare med lock skulle vara en enkel affär att hitta men icke. Landstingets medicinkoppar med lock gick inte få tag på via vårdcentralen. På ett apotek blev jag erbjuden att köpa 100 urinprovningsrör för 499 :- men de kändes otympliga. För att göra en lång historia kort så "snubblade" jag över firma som säljer kemitillbehör och de hade faktiskt förvaringsbehållare på 25 ml med skruvlock, som är så pass täta att det inte spelar någon roll hur mycket jag skakar behållaren, så läcker den inte. Tänkte bara posta detta inlägg ifall någon annan befann sig i samma situation.

Jag beställde minsta kvantitet på 100 st som gick på 320 :-, inklusive moms och frakt. Jag vet att Ministuff säljer tomma plastflaskor med en annan form. Har någon annan ett bra tips så går det bra att posta det här. Företaget jag köpte ifrån, om man får göra reklam, heter Christer Gruvberg Kemididaktik. Se bifogad länk.

Mvh
Göran
http://www.kreativkemi.se/tillbehor.htm

Bild
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Tips på burkar att blanda och förvara färg i

Inlägg av olindau »

Jag återanvänder mina Gunzeburkar.
Gamla burkar blir som nya efter ett bad med en "maskindiskmedelsplutt".

Kanske inte löser ditt kortsiktiga problem men samlar man på sig ett antal så håller dom länge.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Skriv svar