Kunskapstråden om sjukvård

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Calle W
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jan 2014, 21:03

Kunskapstråden om sjukvård

Inlägg av Calle W »

Hej.
Här tänkte jag att man kan lägga upp info om allt som rör sjukvård som kan vara intressant i modell.Ambulanser,sjukvårdares utrustning,tält och allt annat mellan himmel och jod.
Jag har själv ett par kunskapsluckor att fylla när det gäller sjukvården i svenska försvaret under kalla kriget. Inspirerad av Hans Fehrnströms dioramor tänkte jag att det skulle vara häftigt att börja planera för och bygga ett svenskt fältsjukhus i modell. Nedslående nog så finns det väldigt lite info på nätet om dessa och deras uppbyggnad och struktur.
Till att börja med så skulle jag behöva mått på ett sjukvårdstält 4.Finns det att tillgå?
Sedan skulle jag gärna få mer info om övriga siffror.
Hur många tält ingår i ett fältsjukhus,antal fordon och typ,funktion i tälten,fanns det fasta platser ute i landet för fältsjukhusen eller var det mer cirkustänk att en tillräckligt stor yta var som duger?

Sjukvårdstält 4 är intressant tycker jag,som gjorde lumpen som sjuktransportman på en bataljonsförbandsplats i artilleriet.Finns det någon här som kan mer om dessa tält? Vem tillverkade dem och hur många producerades? Hur många gjordes gula till civilförsvaret? Jag hoppas att det går att fylla mina egna luckor.
/Calle W
Calle W
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jan 2014, 21:03

Re: Kunskapstråden om sjukvård

Inlägg av Calle W »

Efter att ha googlat runt lite så hittar jag lite info på forum.skalman.nu
Fältsjukhusen var däremot mobila i form av container- och uppblåsbara tältenheter.

Under 1980-talets början avsågs fältsjukhusen (dvs de rörliga) upprättas helt och hållet i tält och omfatta 200 vårdplatser. Platsantalet skulle kunna utökas med ytterliggare 150 platser för sk. lättvårdsfall. Varje fältsjukhus hade vid denna tid sex operationslag varav fem var rörliga (med utrustning) inom fältsjukhuset. Fältsjukhuset skulle kunna förstärkas med ytterliggare sex operationslag varid man skulle kunna operera dygnet runt i tvåskift. Fältsjukhusen hade kvalificerad utrustning i form av lab-utr. samt röngten och intensivvårdsavdelning som kunde ta emot upp emot 50 fall.

Ingående enheter i fältsjukhus anno 1982 (typsjukhus):

Sjukhusexpedition
Sorteringsutrymme med lab, 3 behandlingsrum, blodcentral/lab samt administrativ registreringsfunktion
Tält för väntplats, mottagning och avtransport
Tält för uppsamling av utrustning från patienter
6 vårdavdelningar
2 st steriliseringsvagnar
1 röngtenenhet i tält
3 intensivvårdstält
6 operationssalar i tält
2 st order ochmässtält
Kok
1 st apotekstält
1 st förrådstält
1 st vattenreningsverk
1 st tvätteri
1 st sköljtält
3 st separata tvätttält
1 st duschtält
1 st toaletttält
1 st disktält

Fältsjukhuset bemanandes av ett sjukhuskompani och kunde ingå i en etappbataljon alternativt som självständig enhet.
På den eminenta sidan armehandbok.se finns på framsidan av Arménytt nr 1 1990 en flygbild över ett fältsjukhus.Om jag räknar rätt så är det ca 40 sjukvårdstält 4 plus stabstält och förläggningstält. Det finns ett repotagre i nummer 2 1991 om fältsjukhusets funktion Kollar man vidare på denna hemsida så presenterades sjukvårdstält 4 i nummer 3 1984.
/Calle W
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Kunskapstråden om sjukvård

Inlägg av Hobby-Importen »

Trodde tråden handlade om vid vilken nivå av skalpellskada man var tungen att vända sig
till läkare för att sy... ;)

Jens
(Ärrad modellbyggare)
Daedalus Models
Calle W
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jan 2014, 21:03

Re: Kunskapstråden om sjukvård

Inlägg av Calle W »

Nja,Jens.Inte riktigt så.Men det skulle kunna vara en intressant tråd off topic: "Krigsskador"vid byggfronten.Nej,men om man ska plocka ut det viktiga i tråden är det att ev skapa underlag för att ta fram en modell av sjukvårdstält 4 till att gå igenom olika ambulansfordon i försvaret från bårtransport mellan två cyklar till Chevrolet(Wiman) eller Stridsbåt 90 i sjukvårdsversion vidare till olika bepansrade sjukvårdsfordon.
/Calle W
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Kunskapstråden om sjukvård

Inlägg av Niklas »

Glöm för all del inte de luftburna varianterna! Det har ju förekommit allt från Junkers F.13 (om jag minns rätt), till dagens TP 84. Sen har ju möjligheten funnits i ett antal olika helikoptrar också, ända fram till dagens HKP 10B och HKP 16, som varit och är insatta i Afghanistan.

Ge mig några dagar, så ska jag knåpa ihop ett inlägg om HKP 10B, om intresse finns..?
Sitter på bortaplan vid fel dator för tillfället...
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Calle W
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jan 2014, 21:03

Re: Kunskapstråden om sjukvård

Inlägg av Calle W »

Niklas: Absolut ska luftburen sjukvård vara med i denna tråd. Såväl från försvarsmakter som civilt. Sedan så är kunskap från hela världen välkommen,om det inte har framgått tillräckligt tydligt innan.Det går tex att bygga ett helt tyskt fältsjukhus i 1/87. Sjukvårdstält 4 har även levererats till bla Schweiz enl Trelleborg AB:s hemsida.
/Calle W
Calle W
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jan 2014, 21:03

Re: Kunskapstråden om sjukvård

Inlägg av Calle W »

Frågan är vem som blir först att bygga detta som diorama i valfri skala?
http://3.bp.blogspot.com/-yu85o0ITavA/U ... %A4r.2.jpg
Ett miljövänligt och naturnära sätt att transportera skadade på. :D
/Calle W
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kunskapstråden om sjukvård

Inlägg av Robin Nilsson »

Calle W skrev:Frågan är vem som blir först att bygga detta som diorama i valfri skala?
http://3.bp.blogspot.com/-yu85o0ITavA/U ... %A4r.2.jpg
Ett miljövänligt och naturnära sätt att transportera skadade på. :D
/Calle W
Jag skulle nog behöva vara medvetslös för att låta mig transporteras på det viset :shock: risken för att förvärra skadan vid en kullkörning är inte helt obetydlig. En kärra bakom cykeln hade varit säkrare ..'
/ Robin
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Kunskapstråden om sjukvård

Inlägg av Micke A »

Calle W skrev:Frågan är vem som blir först att bygga detta som diorama i valfri skala?
http://3.bp.blogspot.com/-yu85o0ITavA/U ... %A4r.2.jpg
Ett miljövänligt och naturnära sätt att transportera skadade på. :D
/Calle W
Äntligen lite "riktiga" förebilder! :lol: Cykelbårlaget var inget att leka med .... och helt rätt, om man inte redan var skadad så var men det med säkerhet efter transporten.... :shock:

Micke A
som minsann testat
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kunskapstråden om sjukvård

Inlägg av Robin Nilsson »

Det jag minns av min militära sjukvårdsutbildning var det som sas om antibiotika och att överdrivet bruk av antibiotika skulle komma att avla fram resistenta bakterier (sagt 1986 .... och nu är vi där ...).
Det andra minnet är 13 grabbar som sitter i solen och försöker få upp värmen efter att ha lyssnat på en beskrivning av hur man tar hand om stora brännskador: mycket morfin, mycket bakteriedödande vätska (nästan så att patienten badar i den) och sen en skurborste för att få bort den brända och döda huden :shock: :shock: :shock: Jag får fortfarande rysningar .....
Skriv svar