Hur får vi info till kunskapsbanken.

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om allt som inte är flyg, fordon eller båtar, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Hur får vi info till kunskapsbanken.

Inlägg av olindau »

Jag har nu kopierat några tidigare trådar till kunskapsbanken som jag hittade genom att gå ett dussin sidor bakåt i det allmänna forumet.
Därefter har jag flyttat tråden till kunskapsbanken.

Även om alla inte kan göra detta så kan ni alltid flagga att tråden innehåller sånt material att den är en kandidat för kunskapsbanken.
Detta gör ni genom att rapportera ett inlägg i tråden, vilket sker med Report-knappen till vänster. Uppge anledning annat och skriv gärna varför ni tycker att tråden ska in i kunskapsbanken. På det viset kan vi ta hand om tidigare trådar och såna som utvecklar sig till kandidater för kunskapsbanken.

Det är naturligtvis inget som hindrar att man startar en tråd direkt i kunskapsbanken heller !

Olle Lindau
Forumadministratör
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Hur får vi info till kunskapsbanken.

Inlägg av Mahatma G »

Jag är av den åsikten att trådar behöver redigeras först, inte oavkortat flyttas in hit, så att informationen kan koncentreras. Vidare kommer det att behövas någon form av gruppering för att det ska gå att hitta - en gradvis finfördelning av populära områden borde fungera initialt, med fler och fler kategorier över tiden.

Redan nu finns tendenser, med flera trådar om exempelvis Tunnan. Om dessa samlas i en undergrupp här kommer det lätt att gå att hitta dem, men om det fortsätter så här kommer de snart att vara utspridda och vad har då egentligen vunnits?
Titta exempelvis på http://www.idf-modelling.com/ för ett exempel på en ganska ordentlig sektionering som ändå är överskådlig.

Redan givna kategorier torde vara svenska fpltyper och fordon och det går säkert att hitta fler utan alltför stort jobb.
/G
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hur får vi info till kunskapsbanken.

Inlägg av Andre B. »

Mahatma G skrev:Jag är av den åsikten att trådar behöver redigeras först, inte oavkortat flyttas in hit, så att informationen kan koncentreras. Vidare kommer det att behövas någon form av gruppering för att det ska gå att hitta - en gradvis finfördelning av populära områden borde fungera initialt, med fler och fler kategorier över tiden.

Redan nu finns tendenser, med flera trådar om exempelvis Tunnan. Om dessa samlas i en undergrupp här kommer det lätt att gå att hitta dem, men om det fortsätter så här kommer de snart att vara utspridda och vad har då egentligen vunnits?
Titta exempelvis på http://www.idf-modelling.com/ för ett exempel på en ganska ordentlig sektionering som ändå är överskådlig.

Redan givna kategorier torde vara svenska fpltyper och fordon och det går säkert att hitta fler utan alltför stort jobb.
Håller nog lite med där. Har lagt in länkar till givande trådar rörande Lansen i själva kunskapsbanken för Lansen. Men lite som Mahatma skriver så på sikt skulle det säkert underlätta med undergrupper när det gäller populära objekt som Lansen och Tunnan med flera.

På sikt kanske det behövs ett "fadderskap" eller någon typ av moderator för varje fordon eller flygplan för att hålla ordning på inlägg, länkar med mera. Men uppstarten tycker jag blivit bra då vi nu börjat samla ihop och kategorisera "kunskaperna"... :)

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hur får vi info till kunskapsbanken.

Inlägg av Andre B. »

olindau skrev:Jag har nu kopierat några tidigare trådar till kunskapsbanken som jag hittade genom att gå ett dussin sidor bakåt i det allmänna forumet.
Därefter har jag flyttat tråden till kunskapsbanken.

Även om alla inte kan göra detta så kan ni alltid flagga att tråden innehåller sånt material att den är en kandidat för kunskapsbanken.
Detta gör ni genom att rapportera ett inlägg i tråden, vilket sker med Report-knappen till vänster. Uppge anledning annat och skriv gärna varför ni tycker att tråden ska in i kunskapsbanken. På det viset kan vi ta hand om tidigare trådar och såna som utvecklar sig till kandidater för kunskapsbanken.

Det är naturligtvis inget som hindrar att man startar en tråd direkt i kunskapsbanken heller !

Olle Lindau
Forumadministratör
Går det att få till lite struktur i trådarna i kunskapsbanken? Kan kanske vara svårt att låta flygplanstyprna att hamna i nummerordning men kanske kan man strukturera och döpa trådarna typ "Flygvapentråden" eller "Armetråden"?

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar