Om Hkp 4 04457, "Q97"

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Om Hkp 4 04457, "Q97"

Inlägg av PederT »

Har hittat två bilder på Hkp4 Q97. På den ena bilden är det den mindre fenan, och på den andra den större.
För att öka förvirringen, så är det den äldre målningen med stora dayglowfält på individen med den större fenan,
och målning av nyare datum på bilden med den mindre fenan. På båda bilderna är hkp målad i grönt.
Är det samma individ? Om inte vilka individnr är det i så fall?
Mycket tacksam för att få frågetecknen uträtade.

//Peder
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av Björn Fransson »

PederT skrev:Har hittat två bilder på Hkp4 Q97. På den ena bilden är det den mindre fenan, och på den andra den större.
För att öka förvirringen, så är det den äldre målningen med stora dayglowfält på individen med den större fenan,
och målning av nyare datum på bilden med den mindre fenan. På båda bilderna är hkp målad i grönt.
Är det samma individ? Om inte vilka individnr är det i så fall?
Mycket tacksam för att få frågetecknen uträtade.

//Peder
Förvirringen är begriplig. Men det är samma individ, 04457. Bakgrunden är lite fascinerande. I januari 1969 skadades en annan av FV:s HKP 4 (P91, 04451) så illa att bakkroppen behövde bytas ut. Samtidigt höll amerikanska marinen på att modifiera sina CH-46D under Vietnamkriget och för att det skulle gå snabbt bytte man helt sonika ut hela bakkroppen. Några av de begagnade bakkropparna köptes av FV (några lär t o m ha haft lagade kulhål!), vilket visade sig vara ett klokt beslut. Senare samma år skadades nämligen Q97, 04457 då bakre rotorn slog i en hangar. Även Q97 fick då en begagnad CH-46D-bakkropp, vilket gav den det udda utseendet med långt akterparti. Under åttiotalet kom detta att ändras ännu en gång, vilket gör att 04457 under senare tid i FV åter fick den korta bakkropp den haft från början.

För att krångla till det ytterligare, fanns två HKP 4A i FV som var märkta 97, nämligen 04457 F 17-97 respektive 04454 F 15-97. Den senare märktes emellertid om till F 15-94 under 1979. Senare togs flottiljsiffran bort och i slutet av FV-karriären var de endast märkta 94 respektive 97.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av PederT »

Där ser man. Stort tack Björn för att du rätade ut mina frågetecken.
Håller faktiskt på med att bygga Q97 med den stora bakkroppen, så det var detta som föranledde frågorna.
Har du koll på hur radardelen under kroppen ska se ut? Jag har letat efter bra bilder, men kan inte hitta några.
//Peder
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av Björn Fransson »

Nja, tyvärr har jag inga riktigt bra bilder där. Men jag har en del annat, se PM.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av MartinN »

Inte så bra, men något...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ur Flygrevyn nr 5 1991, foto Peter Liander
Bild
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av Niklas »

Jag slår säkert in öppna dörrar här, men notera att även Flygvapnets maskiner hade splinterkamouflage på ovansidan av rotorbladen efter att man bytte till kompositblad. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av PederT »

Tack Martin och Niklas för bilder och inlägg.
Med anledning av Niklas inlägg så kommer ju frågan: När bytte man till kompositblad?
//Peder
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av Niklas »

Måste korrigera mig själv lite här. Efter kontroll med bättre vetande kollegor, framkom det att man bytte till kompositblad nånstans i början/mitten av 90-talet. Jag trodde det var tidigare än så. Mönstermålningen på bladen kom mycket tidigare än så. När en av kollegorna började på HKP 4 i början av 80-talet var bladen mönstermålade. Hans gissning var att man började med mönstermålning nånstans i mitten/slutet av 70-talet.

Hoppas det reder ut lite grann, även om nya frågor säkert uppstått! :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av PederT »

Angående Q 97 har ytterligare en fråga uppstått, nämligen, hur var rotorbladen målade innan
mönstermålningen? Hade de samma färg som exempelvis Hkp 1? Detta gäller ju, vad jag förstår,
samtliga Hkp 4, eller?
Nästa fråga är angående bilden på Q 97 med den stora bakkroppen, går det att datera bilden?

//Peder
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Något förvirrad ang Hkp 4.

Inlägg av MartinN »

Hej Peder! Bilden på Quintus 97 med öppna luckor ovan är tagen på 1 hkp div på Berga skulle tro...1981. Jag jobbade då i Flottan och vi gick en kurs där. Den KAN vara tagen 1980 också men jag tror att det var -81. Franssonbjörnen har skrivit lite om bladmålning i sina fina redogörelser om Hkp 4 som finns i kunskapsbanken. Men det där är ju lurigt då det flögs med blad målade i fyrfärgskamouflaget på enfärgade maskiner (syns på min bild på den 4:a som drar iväg f.ö.) och om jag minns rätt flögs det också med både grå och målade blad på samma rotor samtidigt. På Q97-bilden tycker jag mig se att det är ljusgrått på ovansidan på aktre rotorn. Skall kolla om jag har en bättre kopia lätt åtkomlig.

Edit: i mitt inlägg om KA 4 1977 finns bilder som visar översidan av bladen på en 4C (inget annat) och det måste rimligen varit samma utseende på 4A-maskinerna.
Här är en gammal bild som jag inte minns var jag har fått tag på och där det ljusa utseendet också framgår tydligt.
Bild
/M
Skriv svar