Flygplan 35 Draken i modell: Samtliga utgåvor i alla skalor

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35 Draken i modell: Samtliga utgåvor i alla skalor

Inlägg av Björn Fransson »

Min namne hann hann före mig. Tur det, bildbevis är alltid bättre än bara ord. Men jag har också byggt en Drake med just denna huv. Men jag håller med om att det är märkligt att man gjorde sig omaket att justera den, så hade jag inte sett den med egna ögon, hade jag också varit skeptisk.

Förresten, Martin: Lägg gärna ut en bild på din VEB-Drake. Den enda sådan som jag någonsin sett byggd.

Lars: En artikel... Ja, varför inte? Ska se vad jag kan få ihop. Många av de ovanstående modellerna ligger faktiskt i min garderob, så jag kan nog fixa lite bildmaterial som är mer än bara lådorna.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: J 35 Draken i modell: Samtliga utgåvor i alla skalor

Inlägg av MartinN »

Ok, Björn, här kommer den då, den sällan sedda VEB-Draken. Jag kan inte rekommendera den annat än som en kul grej. Modellbygge är det knappast.
Bild
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J 35 Draken i modell: Samtliga utgåvor i alla skalor

Inlägg av Andre B. »

Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35 Draken i modell: Samtliga utgåvor i alla skalor

Inlägg av Björn Fransson »

Och nu är även listan uppdaterad med lite nya utgåvor.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35 Draken i modell: Samtliga utgåvor i alla skalor

Inlägg av Björn Fransson »

Apropå Draken och dess utgåvor. Här är Roy Cross förstudie till Drakenboxarten. Faktiskt betydligt mer korrekt mot originalet än slutprodukten:

Bild

Att jämföra med:

Bild
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Flygplan 35 Draken i modell: Samtliga utgåvor i alla skalor

Inlägg av Stefan S »

Komplettering ang Lindbergs Drake, det är ursprungligen en Addams byggsats. Och den är ensam om att ha en fungerande raketkapsel 8-)

Vann faktiskt Allt om Hobbys pris för mitt bygge på Grevens Glue Galore för några år sedan. Och boxarten "Swedish Jet Dragon" är ju underbar. Tror Hobbex sålde en hel del satser......

Stefan
Skriv svar