Flygplan 29 Tunnan. Beväpning J 29A,B,C,E och F

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Flygplan 29 Tunnan. Beväpning J 29A,B,C,E och F

Inlägg av Pelle F »

Jag tänkte göra en serie Tunnor, från A-F. Det vore kul att hänga på dem lite representativ beväpning, för att flexa olika varianter. Men jag har vissa problem med att hitta referenser till vad som faktiskt hängde på dem. F-versionen har naturligtvis sina Sidewinders, men då jag tänkte göra en österrikisk F, så kan jga inte hänga något på dem )tror jag). Annars har jag sett lite attackraketer på A29B, och kanske något i jaktraketväg, men vilken version de hängde på är oklart. Jag har också hört talas om brandbomber, men har ingen aning hur de har sett ut.

Kan någon bistå i dessa frågor?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Stellan »

Utan att veta mycket så var det väl så att österrikarna hade en kombination av kanoner och spaningskameror som möjlighet på sina Tunnor? Kan vara värt att kolla tror jag.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Björn B »

Jo. Jag byggde min österrikare med den nosen: http://www.baecklund.eu/scalemodels/72/tunnan.html
Jag har för mig att det var 2.Jagdbomber Staffel som använde den varianten.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Björn Fransson »

Tunnan var ju en produkt av den tid då gamla hederliga puffror fortfarande bedömdes vara tillräckligt för de flesta situationer. Jag håller på med ett par Tunnor nu och på de referensbilder jag har är det oftast rätt tomt under vingarna. Tror att du har räknat upp de flesta alternativ som fanns.

Nu är jag absolut ingen expert på sådant som hänger under vingar, någon annan vet säkert mer. Och jag kan även kolla mina referenser lite extra ikväll. Men för den som gillar extern last av annan typ än reservdunkar är nog Tunnan inte det optimala byggobjektet.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag har under en längre tid försökt kartlägga alla raket- och bombtyper i det svenska Flygvapnet samt vilka flygplanstyper de hängde på (jag har delat med mig av mina fynd till Maestro Models, som har utkommit med en del men lovat mer).

Här följer en sammanställning för flygplan 29 Tunnan, där jag även har inkluderat en del annat än bara raketer och bomber.



J 29 Tunnan

14,5 cm pansarsprängraket m/49B (max 14 st)
15 cm sprängraket m/51 (max 14 st)
7,5 cm sprängraket m/55 (max 24 st)
6,3 cm övningsraket m/60 (max 8 st)
Rb 324/24 (endast J 29F) (max 2 st)
12,7 cm målraket Mk26* (endast J 29F) (max 1 st + 1 st Rb 24)
Fälltank typ 1 (max 2 st)
Fälltank typ 2 (max 2 st)
Kamerakapsel** (endast J 29F)

* Användes som mål vid skjutning med Rb 324/24. Användes även på J 32B och J 34.
** Innehållande 1 st framåtriktad kamera. Eftersom endast J 29F kunde/fick bära denna handlade det sannolikt om fotografering av robotskott Rb 324/24

Vingmål VM4***
Pilmål PM 5
Pilmål PM 7
Målbogseringsvinsch MBV-2S + PM 7 (deltankad fälltank eller bomb som motvikt under höger vinge)

***Via ett linkoppel kopplat till flygplanets buk



A 29 Tunnan (A 29B/E/F)

8 cm pansarraket m/46 (max 8 st)
10,3 cm övningsraket m/49 (max 8 st)
14,5 cm pansarsprängraket m/49B (max 14 st)
18 cm halvpansarraket m/49 (max 4 st)
18 cm halvpansarraket m/49B (max 4 st)
15 cm sprängraket m/51 (max 14 st)
6,3 cm övningsraket m/52 (max 8 st)
7,5 cm sprängraket m/55 (max 24 st)
6,3 cm övningsraket m/60 (max 8 st)
”Brandbomb” (200 kg brandbomb m/51?) (max 2 st)
Fälltank typ 1 (max 2 st)
Fälltank typ 2 (max 2 st)



S 29C Tunnan

Fälltank typ 1 (max 2 st)
Fälltank typ 2 (max 2 st)
Radarreflektorkapsel (ombyggd fälltank typ 2) (max 2 st)
Provtagningskapsel (”radiakkapsel”) (max 8 st)


Här kommer två taskiga avfotograferingar ur Beskrivning J 29 resp. SKI Fpl 29, som kan hjälpa dig en bit på vägen avseende hur de olika alternativen hängde.

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Stellan »

Möjligt att Emil lagt in provskjutningarna med RB 304 någon stans men jag såg det inte. Ett undantag förvisso men ändå en last som burits:

http://www.robotmuseum.se/Mappar/Roboth ... b_304A.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Robot_04
Stellan Schroeder Englund
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Emil Lindberg »

Stellan skrev:Möjligt att Emil lagt in provskjutningarna med RB 304 någon stans men jag såg det inte. Ett undantag förvisso men ändå en last som burits:

http://www.robotmuseum.se/Mappar/Roboth ... b_304A.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Robot_04
Jag tog bara med sådant som har varit förbandstjänst (av vad jag har hittat). Om vi ska ta med allt som har flygutprovats på Tunnan har vi en hel del att fylla på med. Tunnan opererades ju under en tidsepok då många nya system, vapen och "lösningar" togs fram. En del ledde någonvart, en del inte.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Pelle F »

Jag är mycket tacksam för all denna goda information. Schyssta varianter ni visar som redan är byggda också. Och Emil, det var ju en lysande genomgång, mer kan man ju knappast önska. Jag har dock ett par funderingar inför lite projekterande:
1. Finns det foton på hur brandbomberna såg ut? Jag har inte lyckats hitta några varken på webb eller i böcker.
2. De där 24 st jaktraketerna, hänger de ned så pass långt som skissen visar? Det ser onekligen otympligt ut. Finns foton någonstans månntro?
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

inte Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F men......

Inlägg av jonaszett »

användes/provades inte startraketer på Tunnan också?
Z-
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Beväpning till Tunnor A,B,C,E och F

Inlägg av Sten Ekedahl »

Österrikes Tunnor bar aldrig jaktrobotar eftersom fredsfördraget efter VK2 förbjöd robotar. Detta ändrades i och med att Österrike köpte J 35 Draken.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar