Spårvagnsprofiler


Vi behövde en tavla över depå och vagnpark på jobbet så jag ritade vagnarna och skrev ut på magnetiskt papper. Depån ritades upp i samma skala som vagnarna  på en magnettavla.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Förutom för att hålla koll på var vi har vagnarna stående har den kommit till användning för att planera in t.ex. öppet hus så vi vet att vagnarna får plats på spåren.

 

Folders

Jag fick sedan frågan om man kunde använda teckningarna i Spåvägssälllskapets broschyrer så nu finns helt plötsligt mina bilder i tryck. Jag har lovat att sätta ihop något om vagnarna här så för att hålla löftet så kommer här vagnarna som finns på Djurgården.

 

Djurgårdslinjen driver veterantrafiken och har dessa vagnar på plats i år (2013).

A2-1904

Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag litt A2

Leverantör: ASEA År: 1904-1907
Längd (mm): 7600
Antal passagerare: 18 sittande + 23 stående = 41 passagerare
Levererades med öppna plattformar, men inglasades 1910-1915 .
Senare SS litt A5
Vagn nr.27 finns bevarad som ploglok A283 nr.9207 på Djurgårdslinjen.
Vagn nr.24 finns bevarad på Djurgårdslinjen.

BC4-1914

Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag litt BC4

Leverantör: Ringvägen År: 1914
Längd (mm): 7850
Antal passagerare: 18 sittande + 21 stående = 39 passagerare
Tidigare SSB litt BC4 nr 181-185, öppna sidor sommartid.
Senare SS litt B13 628-632.

 

 

 

 

A1-1926

AB Stockholms Spårvägar litt A1

Leverantör: ASEA År: 1903-1904
Längd (mm): 10100
Antal passagerare: 24 sittande + 32 stående = 56 passagerare
Vagnen, ursprungligen en SNS typ A2 från 1904, ”byggdes om” till sitt nuvarande utförande 1926. Den togs ur trafik 1959 för att byggas om till snöblåsningsvagn för tunnelbanan. Detta innebar bl.a. att den berövades sin motor med tillhörande elektriska utrustning. En dieselmotor plus fläkt installerades i kupén. Vagnen var inte självgående utan kopplades mellan tunnelbanevagnar. År 1965 såldes den till Oslos tunnelbana, där den gjorde motsvarande tjänst några år. Efter att ha stått avställd i många år räddades den från skrotningsödet av SSS Stockholmsavdelning efter varningsrop från de norska kollegorna i Lokaltrafikkhistorisk Forening. Åren 1996 – 2001 återställdes den på Djurgårdslinjens verkstad till 1926 års utförande och målning. Många detaljer, bl.a. säten, kommer från en tidigare skrotad A1, nr 88.

 

B19-1929

AB Stockholms Spårvägar litt B19

Leverantör: ASEA, Falun, Råsunda År: 1925-1929
Längd (mm): 11300
Antal passagerare: 24 sittande + 39 stående = 63 passagerare
Vagntypen byggdes av tre olika tillverkare således byggdes 779-813 av ASEA, 814-838 av Vagn- och maskinfabriken i Falun samt 839-868 av SS Råsunda.
Vagntypen byggdes för att passa till de ombyggda motorvagnarna litt A1 och A3. Den är snarlik SS litt B20. Skillnaden är att B19 har lanternintak medan B20 har slätt tak. B19 användes på alla Stockholms innerstadslinjer.
Pga viktskillnaden användes före 1930 beteckningen B19a för vagnar levererade från Råsunda.
Vagn 865 ombyggd 1942 efter olyckshändelse, fick tak som B20.

 

 

 

A12-1924

AB Stockholms Spårvägar litt A12

Leverantör: ASEA, Kalmar, MAN År: 1924
Längd (mm): 12800
Antal passagerare: 24 sittande + 40 stående = 64 passagerare
Vagnarna litt A12 levererades av tre olika leverantörer. Nr 324-333 är tillverkade av Kalmar Verkstad, 334-343 av ASEA och 344-353 av MAN.
Vagntypen användes först på förortslinjerna i söder (8, 16 och 17), efterhand flyttades de till Brommalinjerna (12 och 13) för att sluta på linje 15 till Sundbyberg.
På stadslinjerna användes vagntypen på linje 3 och 6.
(Vagnen byggdes av ASEA 1924 och är av den andra serien på trettio vagnar som SS beställde för förortstrafiken. Typ A12 är 20 cm längre än den i övrigt nästan identiska typ A11. Till 1934 gick den i huvudsak på södra och sydvästra förortslinjerna 8, 16 och 17, därefter på Brommalinjerna 12 och 13 och efter dessa linjer omställning till tunnelbana även på linje 15. Efter linje 15:s nedläggning år 1959 blev den draglok nr 9335 i orange verkvagnsmålning.

 

B11-1936

AB Stockholms Spårvägar litt B11 (II)  ”två-rum-och-kök”

everantör: ASEA, ASJ, Maskinverken År: 1937
Längd (mm): 12550
Antal passagerare: 42 sittande + 32 stående = 74 passagerare
ASEA byggde år 1937 denna vagn, som i folkmun kallades för ”två rum och kök”. Den här boggivagntypen användes på förortslinjerna efter motorvagnar av typ A11 och A12. Vagnarna av denna typ skrotades under åren 1958-1959. Det fanns totalt 40 stycken.

 

 

 

 

A31-1947

AB Stockholms Spårvägar litt A31  ”Mustang”

Leverantör: Hägglund År: 1947-1949
Längd (mm): 13050
Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
”Göteborgsmustang” i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar litt M23. Ombyggda för högertrafik 1967.
Inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! Till sitt utseende liknar de Stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet ”Mustanger” och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik.

 

B31-1952

AB Stockholms Spårvägar litt B31  ”Mustang”

Leverantör: Hägglund År: 1949
Längd (mm): 13100
Antal passagerare: 38 sittande + 67 stående = 105 passagerare
”Göteborgsmustang” i trafik på Djurgårdslinjen sedan 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar litt S27. Ombyggda för högertrafik 1967.
Detta är släpvagnarna till Göteborgsmustangerna typ A31. När det blev högertrafik i Sverige 1967, vände man helt enkelt på dessa vagnar så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27.

 

 

 

 

A51-1953

AB Stockholms Spårvägar litt A51
fd Oslo Sporveier litt SM83  ”Høka”

Leverantör: OS, AEG, Hägglund 1985-1991
Längd (mm): 14960
Antal passagerare: 36 sittande + 66 stående = 102 passagerare
Høkavagn” i trafik på Djurgårdslinjen från 2000.

 

B31C-1952

AB Stockholms Spårvägar litt B31C  ”cafévagnen”

Leverantör: Hägglund År: 1949
Längd (mm): 13100
Antal passagerare: 34 sittande = 34 passagerare
Vagn nr 618 är en släpvagn av typen B31C (C som i café!), som blivit ombyggd i Norge och fått en ändamålsenlig inredning för att passa som vår cafévagn. Då vagn 618 är en släpvagn, dras den vanligen av motorvagn A51, som anpassats för ändamålet.
Vagnen är elegant målad i blått och guld och är (förmodligen) världens enda rullande bokcafé! I samarbete med Trafik-Nostalgiska Förlaget finns mycket Stockholmiana i vagnen samt populära böcker och filmer med trafikanknytning att bläddra i eller köpa med sig hem. Som om inte färgerna kommer att väcka uppmärksamhet i Stockholmstrafiken, finns det en anordning på taket som skvallrar om vagnens funktion.

 

 

 

A283-1907

AB Stockholms Spårvägar litt A283

Leverantör: ASEA År: 1904
Längd (mm): 8250
Längd över plogblad 2845 mm
Lok nummer 9207 levererades 1907 som ”vanlig” spårvagn av ASEA till Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag (SSB), där den fick typbeteckningen A2 och nummer 27. När SSB övertogs av Stockholms Spårvägar (SS) 1918, fick den typbeteckningen A5 och nummer 197. På SS verkstäder i Råsunda, byggdes den 1923 om till paketvagn och fick då nummer 1207 och typbeteckningen L3.

År 1948 togs beslut att hela vagnparken skulle omlittereras, vilket började ske på hösten 1948. 197 fick nummer 9207 och typbeteckningen A283, men byggdes 1956 om igen. Den utrustades med bland annat borstar och plogblad, för att fram till 1967 användas som ploglok. Därefter fick den tjänstgöra på Norra Lidingöbanan fram till dess nedläggning 1971 och sedan på Södra Lidingöbanan. Där kom den allmänt att kallas för Gunghästen, på grund av sitt korta axelavstånd och därmed sin gungande gång. Den 21 september 1994 överfördes 9207 till Djurgårdslinjen där den erhöll en välbehövlig upprustning för att kunna tjänstgöra som både sop- och ploglok.
Har sommaren 2010 genomgått en kvalificerad ombyggnad för att även kunna tjänstgöra även på Spårväg City till Sergels torg (plog och borstar i båda ändar).

 

 

Reguljär trafik med moderna vagnar på Spårväg City mellan Sergels torg och Waldemarsudde drivs av AB Stockholms Spårvägar  för SL.

 

A34-2011

AB Storstockholms Lokaltrafik litt A34

Leverantör: Bombardier År: 2011
Vagntyp: Flexity Classic
Längd (mm): 30000
Antal passagerare: 64 sittande + 115 stående = 179 passagerare
Tre vagnar typ M06, tillverkade 2006, inlånades från Norrköping och har återlämnats.
Tre vagnar typ S-wagen, tillverkade 2006, inlånades från Frankfurt och har återlämnats.
Dessa sex vagnar ersattes 2011 av helt nytillverkade vagnar.

 

Alla uppgifter om vagnarna är hämtade från Svenska Spårvägssällskapets hemsida. www.sparvagssallskapet.se

 

Björn Bäcklund