Museiresa och F10 Memorial 2017 1


Text & Bild: Hans Fehrnström

Smålands Militärhistoriska Centrum

2-6 augusti gjorde Hasse och Olle en tur till södra Sverige med målet att besöka några museer samt delta i F10 Memorial. Tidigt onsdag morgon ställdes kosan mot första delmålet, Smålands Militärhistoriska Centrum som ligger i Delary. Kika efter väg 120 mot Älmhult när du passerat Ljungby söderut på E4. Givetvis tog vi en fika med äggmacka i Gränna på vägen ner. Om du öppnar länken ovan så ser du att det finns en hel del att titta på i Smålands Militärhistoriska Centrum (SMC).

När vi svängde in på området var det full rulle med frivilliga som jobbade med målning av huvudbyggnaden under ledning av eldsjälen Mats Nässert. Det finns en hel att titta på i huvudbyggnaden. Enligt uppgift Europas största samling av olika typer av granater,  skärmutställningar, sambandsutrustning, uniformer, kanoner, sjukvårdsmateriel, MC’ar, roliga skyltar, mm. Hasse gjorde ett bokfynd ”Luftens dirigenter”.

I magasinen intill huvudbyggnaden finns fordonssamlingen och olika typer av dragen utrustning. Hasse fastnade förstås  vid materiel som tillhört Flygvapnet. Det finns en hel del fordon och även några bandfordon, inkl en polsk T-55. Du har nog redan sett mätstickan införd på bilder med objekt för potentiella scratchbyggen.

Arméns Verkstadskärra 2 är högintressant för kommande luftvärnsdiorama. Hasse vill gärna ha mera bilder och ritningar på verkstadskärran. Två robot 68 vrak som räddats från Kosta skjutfält kan också skådas utomhus.

Danmarks Tekniske Museum

Efter att fotat färdigt på SMC och stärkts oss med saft och solbullar gick färden vidare till Helsingborg. Tydligen tyckte kvinnan i receptionen på hotellet att IPMS medlemmar ska bo lite bättre så vi tilldelades ett De Luxe rum. Ingen kunde dock tydligt redogöra för vad som skiljde mot övriga rum. Kvällen avnjöts med ett glas vitt vin i hamnen och en god middag.

Efter frukost och utcheckning tog vi 5 minuterspromenaden till färjan och på 20 min var vi i Helsingör. Vädret var inte det bästa så vi tog en taxi till Danmarks Tekniske Museum. Museet var överraskande stort och innehöll det mesta i teknikväg. Det enda som saknades var järnvägsföremål.

Objekt som skapade extra stort intresse var den danska SAAB B17, Ellehammers helikopter 1912 och vraket av Blohm & Voss BV 138 C-1. De danska B17 målades natten till 4:e maj 1945, men de utbildade danska piloterna fick ta tåget hem till Danmark  vid krigsslutet. Avsikten var att Danmark skulle få 15 st B17. Danska uppfinnaren Ellehammers helikopter lyckades lyfta lite  1912 men havererade 1913. Tremotoriga (dieselmotorer) Blohm & Voss BV 138 C-1 gjordes bara i 297 ex enl Wikipedia. Finns som modell på ebay.

Efter nedläggning av Telemuseum i Stockholm kan vi inte studera tidig TV och radioteknik i Stockholm.  Här fanns en hel del som var ”state of the art” i Olles och Hasses barndom. Avdelningen onödiga skyltar får man väl lov att kalla texten i bärgningskorgen. ”Remain seated”.

Det pågick en hel del aktiviteter i Tekniska museet och vi var välkomna att komma in bakom repen och studera ”replica bygget” av en Friedrichshafen FF49C. Avsikten var inte att få fram en flygande version då motor saknas. Vi uppskattade sättet att presentera 6 brandbilar i sin hemmamiljö. Tandemracing är något vi inte sett och kan bara ha körts i ett cykelland som Danmark.

SAS Caravelle och dansk 35:a studerades givetvis med extra stort intresse. Krok och vajer som nödstopp i banändan i.st.f. nät som i Sverige är en intressant skillnad mellan två så närliggande flygvapen. Olle fick lite nostalgiminnen från Arlanda när vi studerade bagageluckorna på Caravellen. Tungt och trångt att få in resenärernas väskor i buken.

Det fanns massor av annat att se som t ex en modelljärnväg som visade utvecklingen av samhället i många olika tidsperioder, robotiseringen i industrin, elförsörjning, SAS datorisering, mm, mm. Vi kan verkligen rekommendera ett besök. Se även nyutkomna Svensk Flyghistorisk Tidskrift nr 4 (sid 54-55)med intressanta beskrivningar och bra bilder på flygplanen i utställningen.

Från Tekniska museet gick vi in till Helsingör men det blev en blöt promenad pga skurar. Vi torkade upp på ett café, köpte lite stärkande varor och tog färjan över till Helsingborg på eftermiddagen. Från Helsingborg ställde vi färden till Ljungbyhed och inkvartering på Spångens Gästgivargård. Spången har varit platsen för inspelning av flera Edvard Persson filmer.

F.d. F5 och Ljungbyheds Militärhistoriska Museum

Solen lyste med sin frånvaro i Ljungbyhed men efter lite sovmorgon på fredagen och en stärkande frukost på gästgivargården tog vi oss några kilometer till f.d. F5 område. Vi inledde med vandring kring de gamla byggnaderna där vissa hade en stor likhet med de på F3. Vi noterade också vattentornets? likhet med det på gamla F2:s område i Hägernäs.

Ljungbyheds Militärhistoriska Museum öppnade sina dörrar för oss kl 11 och vi inledde vårt besök i byggnaden som varit museum före utökningen. En speciellt team avskilt från Kamratföreningen har byggt upp museet under flera år och man har skapat flera autentiska miljöer. I den vackra gamla byggnaden är det en mix med objekt från tiden som övningsplats för Skånska Infanteriregementet, Kavalleriregementet och flyget.

Meteorologi har stor plats med kompletta miljöer och en hel del mätinstrument som använts av Flygvapnets väderavdelningar. Utanför museet finns en mobil väderradar PV-30/R som Hasse gärna ser som modell i 1:72. Mittenbilden visar indikatorenheten till PV-30. Mätstickan behöver lite stöd när vinden ligger på.

Den nya delen av museet har förutom en Sk50 (som man får sitta i) och en Sk61 en mix av flygrelaterade objekt. Väggarna runt lokalen täcks av muckartavlor och ingen av oss hade sett en sån mängd på något annat museum. Vi började bli lite trötta och parkerade oss i en soffa där vi blev serverade ett antal gamla flygfilmer som blev rena nostalgitrippen till flygpojkstiden. Vi tackar för den servicen som också inkluderade kaffe. Man blir verkligen väl mottagen på de mindre museerna.

Det var hög tid för lunch som vi intog i Ljungbyhed Golfklubb klubbhus. En synnerligen komplett och god lunch till det facila priset av 89 kr. Vi lämnade Ljungbyhed och styrde färden mot Ängelholm.

Järnvägens museum Ängelholm

Vad gör man en regnig fredagseftermiddag i Ängelholm. Tja, man kan alltid besöka Järnvägens Museum. Men, nu tog vi inte med oss några kameror så du får göra ett besök på egen hand.

Vid nästan stängningsdags på museet så drog vi iväg till slutmålet Barkåkra utanför Ängelholm.  Valhall Park Hotell på gamla F10 område är ett mycket fräscht hotell, om än lite dyrt. Verkade vara nästan fullbelagt men vi kunde inte identifiera några modellbyggare. Blåsig middag på torget inne i Ängelholm och solen lyste fortfarande med sin frånvaro.

F.d. F10 och Ängelholms flygmuseum

På lördag morgon kunde vi ”softa” lite efter en mycket god frukost. Incheckning av modellerna startade kl 10. Incheckningen var mycket smidig och vi hade sen gott om tid att strosa runt i Ängelholms flygmuseum. Bilderna från tävlingsbidragen till F10 Memorial 2017 har du redan sett så jag håller mig till själva museet.

Lokalen för F10 Memorial är inte jättestor men har hittills räckt. Planer att öka ytan finns. Givetvis blev Hasse mycket intresserad av den 3-D printning av Rb68 med lavett som blivit tillgänglig på ebay från ett företag som heter Inner Leaf. Kan erhållas i olika skalor.
Många glada vinnare vid prisutdelningen på söndagen.

Så till museets uteobjekt. En TLF-kärra (TrafikLedare Fältet) med pejlantenn (även här krävdes stöd för mätstickan). Det har säkert varit okänt för de flesta att Rb68 kunde maskeras till en en, och blev då nästan helt osynlig för den lede. Många kablar att ansluta var det. Hasse vet.

Vackert gul och svart STAGG till bl. a. 29:an är också önskvärd som modell i 1:72. Humlan i mitten är ingen STAGG utan användes för strömförsörjning av plan inne i hangarer för test av bl a radar och instrument. Ytterligare detaljstudie av PUGG. Användes ända fram tom 37 systemet. 6000 l på 6 min är inget man klarar av på lokala macken.

Museet har många fina interiörer och presenterar alla olika verksamhetsområden inom FV. Det är inte bara ett flygplansmuseum utan ett verkligt FV-museum. Komplett KC som fanns vid alla baser. Sjukvårdsavdelning på en flottilj och en typisk ”lucka” för vpl.

Servicebil 405 (Mercedes) användes för kontroll, felsökning och verifiering av 35-systemets elektronik. Fanns i olika versioner för de olika 35-versionerna.

All tänkbar utrustning för en LS, inkl LS-låda, LS-telefon, kikare och OPUS-terminal.

På söndagen tog vi en promenad inom området och kunde beundra en av FV finare officersmässar.

Efter prisutdelning och fika var det bara att packa ner modeller, kameror, stativ och styra hemmåt. Som summering måste vi säga att vi hann med mycket på 5 dagar och kan bara rekommendera andra IPMS:are att besöka F10 Memorial. Gör det gärna i kombination med några museibesök.


En tanke om “Museiresa och F10 Memorial 2017

  • Tor Netterby

    Mycket trevligt resereportage! Ni hann med mycket under förr-förraa helgen! 🙂

    Med vänlig hälsning, Tor

Kommentarer är stängda.