När Joakim och Kai åkte till Scale Modelworld i höstas, passade vi på att göra lite avstickare till diverse sevärdheter på vägen. Eftersom vi ändå behövde övernatta i Bryssel, så skulle vi besöka det kungliga belgiska militärmuseet. Kai hade tidigare sett flygvapendelen av den, men Joakim ville naturligtvis också se markmålen.
Museet ligger i den byggnad som står som en fondvägg i Parque du Cinquantenaire/Jubelpark, ett stenkast från EU-kvarteren. Förutom militärmuseet finns i samma byggnad också konst- och historiemuseet samt bilmuseet Autoworld.
Med tunnelbana åker man till antingen Schuman eller Merode som ligger på ömse sidor om parken, men om man inte har bråttom och vädret tillåter finns ingen anledning att inte ta en promenad genom Bryssel.
Under vårt besök tog vi flygvapenavdelningen först. Det första vi möttes av var en tillfällig utställning om Dieppe-räden, men vi var mera intresserade av att se de fysiska planen, så vi snirklade oss fram mellan utställningsskärmarna in i Hall de l’Aviation – en 170 meter lång och 70 meter bred hall, vilket är så stort att inte ens en i taket upphängd Caravelle blir särskilt dominant i rummet. Mindre flygplan, framförallt från första världskriget, finns på en hylla som går runt hela hallen. På ”golvet” finns en inte helt tematiskt organiserad blandning av stridsflyg från 50-talet och framåt, några medeltunga bombplan från andra världskriget (jaktflyget från samma period befinner sig i ett hörn som vid vårt besök var avstängt för renovering) och lite annat plock. Allt är inte heller belgiskt, eller ens flygplan, utan det finns också franska, brittiska, amerikanska, sovjetiska, och svenska flygplan samt en del luftvärnspjäser för att illustrera militärflygets utveckling i allmänhet. Det finns också diverse små specialutställningar, bl a om belgiska fallskärmsjägare, men också om SABENA, som ju ändå är väldigt belgiskt, trots det civila.
Vi passerade en inspelning av någon sorts ungdomsfilm uppe på ”hyllan”, där ett allvarligt samtal mellan huvudpersonerna utspelade sig med museet som bakgrund. Vackert så.
Den stora hallen är inte uppvärmd och i november så var det lite kyligt, så framåt lunchdags drog vi oss in i SkyCafé, den lilla restaurangen som ligger mitt inne i museet. De hade en väldigt personlig tolkning av spaghetti Bolognese, men den var varm, god och prisvärd.
När vi fyllt på energidepåerna, drog vi oss mot armédelen av museet, för att studera tidiga stridsvagnar i noggrann detalj.
Det första som mötte oss i avdelningen för markfordon var dels ett något behagligare klimat, men desto mer anmärkningsvärt museets lilla samling av stridsvagnar från första världskriget. Världsunika, eftersom de sägs vara bevarade i originalfärgerna!
Vi gick vidare och betraktade utställningen med uniformer och personlig utrustning från alla de länder som deltagit i första världskriget och fick tidvis en känsla av att höga vederbörande struntade i om det var fienden eller de egna soldaterna som dog, bara det var tillräckligt heroiskt.
Vid sidan av fanns en specialutställning med tsarryskt lullull, som smugglats ut i samband med revolutionen – gigantiska silverpokaler, statyetter, tavlor m m, men där gav kamerorna upp.
På väg ut ur museet passerade vi en gigantisk utställning med handeldvapen, många draperade i konstfärdiga formationer längs väggarna.
Strategiskt nog är utgången placerad i museibutiken där vi ägnade en god stund åt att studera sortimentet av modeller, böcker (där man fick fundera över hur pass lättförståeligt flamländska skulle kunna vara) och diverse pryttlar. Entrébiljetten gav dessutom rabatt på inköpspriset. Dock blev det till slut bara små ting som var lätta att stoppa ner i bagaget som fick åka med, även om en historik över alla plan i SABENA:s tjänst var lockande.