F-10 Memorial och Svedinos 2018 3


Text: Hans Fehrnström
Bild: Hans Fehrnström och Olle Lindau

F10 Memorial och Svedinos 2018

Västra Skåne och Halland har mycket att erbjuda för den som vill studera svenska förebilder. Inom några mil så kan man hitta Ängelholms Flygmuseum (F10), Beredskapsmuseet, Ljungbyheds Militärhistoriska Museum (F5), Svedinos Bil och Flygmuseum och Luftvärnssamlingen Skedalahed. Utökar man radien lite så har vi också Stenbäcks Flygmuseum, Ystads MilitärHistoriska Museum (Lv4), Hässleholms museum och på andra sidan sundet (Helsingör) så hittar vi Danmarks Tekniske Museum. Den här gången så var fokus på Svedinos samt F10 Memorial på Ängelholms Flygmuseum.

I ett strålande sommarväder så anlände vi till Ugglarp och Svedinos på fredagen. Nissastigen är ett bra val när man kommer från Stockholm då man sista biten även får njuta av vacker natur på en ”scenic route” vid Hallandskusten.

Första prototypen på Draken är förstås ett av de mer intressanta objekten som står i den gamla ursprungliga flygplanshallen. Som ofta på flygmuseer är det trångt och ofta inte möjligt att ta de översiktsbilder man vill ha.

En James Bond Nellie, på museet försedd med tre kronor, kan man detaljstudera på väg in till den kombinerade flyg- och  bilhallen med Draken prototypen.

Det är verkligen tätt mellan objekten. Men, som kompensation så kan man komma riktigt nära många plan och detaljstudera flygplanen både exteriört och inne i cockpit.

Den här bilden är enbart tillägnad IPMS Stockholms ordförande. Den enda Trabanten i den annars mycket omfattande bilutställningen.

Här är ett mycket omdebatterat område. Detaljerad dokumentation av Tunnans framdel med alla mått och vinklar med konkava och konvexa ytor.

Något som artikelförfattaren missat vid tidigare besök. Svedino producerade flygmodeller i trä. Med balsaflak som utgångsmaterial så slipper producenten alla diskussioner om modellen har ett utförande som stämmer med förebilden.

På vårt forum så lovade jag att vid mitt nya besök inte missa den Gloster Meteor från Svensk Flygtjänst som finns uppställd i nya flygplanhallen. Minns jag rätt så tillkom den nya hallen 2010. Det fanns ingen skylt om pågående renovering men jag skulle gärna se planet i den läckra gula och röda kostymen från Svensk Flygtjänst. Den andra bevarade Gloster Meteoren studerade jag i maj i FVM magasin.

Att renovering av Douglas Skyraider AD-4W pågick tydliggjordes med skylt.

Tp 52 Canberra ser ut att vara i bättre skick än den individ som FVM har utanför museet. Försök att ta bilder inne i kabinen kröntes inte med någon större framgång.

Samlingen av bilar är stor med bl a några hembyggen av det mer futuristiska slaget. Vet inte om jag skulle våga sätta mig i den här raketformade karossen.

Den här pärlan föll artikelförfattaren för direkt. Den skulle jag gärna vilja glida runt i, fina sommardagar.

Alla bilar är inte renoverade, utan visas upp i det skick de återfanns i. Intressant att läsa om hur det gick till att bärga samt vad lokaltidningen skrev när det begav sig.

Som avslutning på vandringen runt hos Svedinos tar jag med bilden på en av de mer värdefulla bilarna i samlingen. Används också i stiliserad form på framsidan till museets broschyr. Om du är, eller åker till trakterna så är ett besök på Svedinos mycket givande för både flyg och bilentusiaster.

 

Ängelholms Flygmuseum och F10 Memorial

Efter en god natts sömn och ordentlig frukost på Valhall Park Hotell så begav vi oss till incheckningen för F10 Memorial. Mindre än 1 min bilväg med modeller, byggväska och grejer för klubbord.
Förutom ett slagsmål med liar i Kotka så är det svårt att hitta något vackrare än den välkomnande Robot 68 (Bloodhound Mk II) som står utanför Ängelholms Flygmuseum.

Med den här bilden vill artikelförfattaren bara visa hur snabbt det går att maskera och nästan osynliggöra en Robot 68.

Efter incheckning av modeller gjorde vi ett kombinerat bygg- och klubbord i den tilldelade hörnan. Om det skulle bli kallt (vilket inte alls var fallet) så hade vi möjlighet att ta på oss Österrikiska Flygvapnets uniformer. Det var mycket varmt inne i lokalen och medhavd svetthandduk kom väl till pass.

Två glada individer från IPMS Stockholm beredda att ta emot den anstormande publikens alla frågor om modellbygge.

Klockan 13 var sista chansen för incheckning till tävlingen och kl 14 så bjöds det på ett mycket givande föredrag om flygspaning med S 16 Caproni under andra världskriget. Tomas Dal (fd FV-officer och SAS-kapten) kom med flera för oss nya uppgifter.

IPMS Stockholm var inte ensamma om eget bord. Vi kamperade ihop med IPMS Göteborg och IPMS Öresund/C4 som båda hade tremanna-delegationer på plats.

Ängelholms Flygmuseum är verkligen ett Flygvapenmuseum som på ett initierat och intressant sätt visar upp alla de funktioner som krävs för att hålla flygplanen i luften.

Bogserbilar och startaggregat kan detaljstuderas.

Vädertjänst och utrustning för vädertjänsten finns med. Vill man titta på ännu mer vädertjänst så kan vi rekommendera Ljungbyheds Militärhistoriska Museum som även har en väderradar PV-30/R.

Sambandstjänsten är fundamental för FV och på museet kan man följa utvecklingen av både radio och fasta förbindelser.

Sjukstugan som visar på flottiljernas sjukvårdstjänst är mycket komplett.

Bastjänsten ligger artikelförfattaren  nära och här kan man studera en komplett KC (KommandoCentral) från ett krigsflygfält. Vid KC skedde den sekund/minut-operativa ledningen av trafikledning, luftvärn, rangering flygplan, räddning, mm. Vid BasCentralen huserade baschefen, piloterna, undtjänst, markförsvar, mm.

Två generationers utrustning finns att beskåda uppe i LS-tornet eller LuftbevakningsStation som det formellt hette. Med OPUS-systemet skedde indikering av flygplan bara med knapptryckning på datagivaren (skön benämning) som sen kunde kompletteras med talförbindelsen. Till höger syns en komplett Lslåda

 

Det finns en förminskad LuftförsvarsGruppCentral (Lgc). Vill man se en komplett Lgc så får man bege sig till Teknikland Flyg och Lottamuseum utanför Östersund. Kartan på bilden har utrustning för OPUS-systemet med 6 lampor runt varje LS.

Del av utrustning i en RadarGruppCentral (Rgc) finns också, med ett ljud från en pågående insats av jakt. Inte att glömma bort flera andra funktioner som drivmedel, vapen, teknik, trafikledning, intendentur, markförsvar, räddningstjänst, undtjänst, banunderhåll/rep, mm som inte helt enkelt låter sig presenteras på ett museum. Flera av dessa funktioner finns dock presenterade till viss del med utrustning och beskrivningar.

Lunch är en väl så viktig aktivitet när man är på tävlingar och utställningar. Tyvärr så är gamla officersmässen på fd F10 inte längre öppen för lunch. Dock kan vi rekommendera ett lite enklare utbud i ett café inrymd i gamla vaktlokalen. Man får njuta av officersmässens vackra byggnad vid promenaden mellan museet och vakten.

Söndagens föredrag ute i hangaren av museiledare Lennart Olsson gav en inblick i konstruktionen av J22 och pågående renoveringen av Pratt & Whitney Twin Wasp motorn. För den icke initierade är den goda tillgången på reservdelar och låga pris på dessa lite förvånande.

Så till själva tävlingen F10 Memorial. Trots en ny lokal så var det nästan trångt för de 227 modellerna byggda av 38 tävlande. Från början var det 240 anmälda modeller. Modellerna delades upp i 13 klasser och klassen flyg B (1/48 och större) var dominerande ytmässigt sett.

Precis som förra året var det ett stort antal airliners (givet storleken på tävlingen).

Det var dock inte bara flygplan. Det fanns en hel del olika militära fordon och artilleripjäser i olika klasser.

IPMS Stockholm delade traditionsenligt ut både IPMS Stockholm juniorpris och seniorpris. Då det endast tre juniorer deltog så beslutade vi att alla tre skulle få ett pris som inköptes i museibutiken. Det gäller att säkra återväxten! Första priset i juniorklassen tillföll Einar Persson med  en Spitfire i 1:48. Andra pris var en Bf 109 av Simon Ekerholm och tredje pris en Vickers Wellington av Leo Göransson.

Det blev ”grand slam” för en 35:a med bromsskärm byggd av Christofer Persson som vann 1:a pris i klass Flyg C, Best in Show och Publikens favorit. Det var ordentligt drag med besökare då man räknade in 215 betalande på lördagen och 174 på söndagen, exklusive tävlingsdeltagare.

Det finns inga strikta kriterier för IPMS Stockholms pris utan det ska vara en modell deltagarna från IPMS Stockholm tycker om, och gärna med Stockholmsanknytning. Också bra om modellen inte fått andra pris. Vi fastnade för en Mustang från F8 1953, Tamiyamodell i 1:48.

Efter lite marknadsföring av Modellexpo 08-Open 2019 så kunde en överraskad och glad Göran Nilsson-Söderholm ta emot IPMS Stockholm pris i form av en droppe i glas.

Vid F10 Memorial så är det tävlingsdeltagarna som är domare och ger tre modeller i varje klass 3, 2 och 1 poäng. Röstsedlarna deltar också i ett lotteri. Här ser vi alla vinnare.

 

Bildgalleri med pristagarna och några övriga modeller som föll oss i smaken

Flyg A skala 1/144

1:a pris

 

Flyg B skala 1/72

1:a pris

Flyg C Skala 1/48 och 1/32

1:a pris

1:a pris

 

Militära fordon och artilleripjäser A 1/72

1:a pris

 

Militära fordon och artilleripjäser B 1/48

1:a pris

Militära fordon och artilleripjäser C i skala 1/35

1:a pris

 

 

Civila fordon A skala 1/32 och större

1:a pris

 

 

Civila fordon A skala 1/33och mindre

1:a pris

 

 

Fartyg

1:a pris

 

Figurer

1:a pris

 

Diorama

1:a pris

 

Övrigt

1:a pris

 

Juniorer

1: a pris

 

 

Lite blandade bilder från Svedinos


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

3 tankar om “F-10 Memorial och Svedinos 2018