Deutsches Schifffahrtsmuseum Bremerhaven


Norr om Hansestaden Bremen, vid Wesers mynning, ligger Bremerhaven, en av Tysklands och Europas viktiga hamnstäder. Där ligger också Deutsches Schifffahrtsmuseum och flera intressanta museifartyg. Muséet är ett av de största marinmuseum jag besökt. Jag tror att Maritime Museum i Greenwich är större, men det är den enda konkurrenten jag känner till.

Muséet behandlar allt som har med sjöfart att göra, civilt, militärt och fritidsbåtar.

Det är ett äkta klassiskt museum, med en så stor utställning att man omöjligen kan tillgodogöra sig allt på en dag. Ett museum att komma tillbaka till. -Underbart.

Så fort man kommer in genom dörren stöter man på vackra fartygsmodeller.

 

Här en hjulångare för flod och kanaltrafik. En liten pärla!

Modern sjöfart har en stor avdelning, med intressanta montrar som visar hur containersjöfart fungerar.

DSC_0014

Man måste inte vara fartygsentusiast för att gå igång på detta museum.

DSC_0015

Det räcker med att vara allmänt teknikintresserad. Maskineri och varvsindustri visas grundligt.

Den tyska civila sjöfarten presenteras ingående.

DSC_0042

Här finns världens enda bevarade Hansakogg.

Betänk Hansans betydelse för svensk historia. Kalmarunionen med dess ständiga interna stridigheter var ett nordiskt försök att motverka Hansans ökande makt. När Gustav Vasa senare gjorde Sverige självständigt från Danmark spelade en från Hansan inhyrd flotta en betydande roll. Det var Sveriges första flotta.

Under senare hälften av 1800-talet var Tyskland en betydande seglarnation.

DSC_0035

Här en modell av den femmastade fullriggaren Preußen. Världens största segelfartyg och den enda femmastade fullriggare som någonsin byggts.

Hon tillhörde det berömda rederiet Laiesz vars alla fartyg hade namn som började med P. Efter första världskriget köpte redaren Gustav Eriksson från Mariehamn flera av fartygen. Som siste segelfartygsredare i världen bedrev han segelsjöfart fram till andra världskriget.

 

Norddeutscher Lloyds fartyg presenteras med maffiga modeller.

 

Här Bremen, som höll Blå Bandet (hastighetsrekord över Atlanten) under flera år på trettiotalet.

Notera katapulten och sjöflygplanen. Mot ett hutlöst porto kunde man få sin fartygspost att komma fram en dag tidigare genom flygbefordran. Inga andra rederier erbjöd denna tjänst.

Ytterligare ett berömt tyskt passargerarfartyg, denna gång med en djupt tragisk historia.

 

Wilhelm Gustloff sänktes av en sovjetisk ubåt  den 30:e januari 1945 under evakuering av flyktingar från Ostpreussen. Minst 9 000 människor omkom. Det är historiens största fartygskatastrof. Tillsammans med fartygen Steuben och Goya, som sänktes strax därefter, omkom minst 18 000 flyktingar.

Gustloffs förkrigshistoria är mycket intressant. Hon var del av den nazistiska politik som gick under namnet ”Kraft dürch Freude”. Genom att erbjuda billiga kryssningar till Norge sommartid och till Medelhavet vintertid, försökte NSDAP köpa den tyska arbetarklassen. En viktig detalj var att det inte fanns olika klasser för passagerarna. Gustloff var ett ”klasslöst” fartyg. Det hörde knappast till vanligheterna på den tiden.

Ytterligare en berömd fartygskatastrof presenterades med ett stort diorama.

DSC_0039

Estonia.

Ett gäng klassika tyska marinmålningar fanns utställda.

 

Tyvärr var målningarna rätt svårfotade.

 

Tyska högsjöflottan fanns representerad med ett antal vackra modeller i 1:100…

 

…liksom Kriegsmarines stora fartyg.

Bismarck, Scharnhorst och Prinz Eugen i samma monter. Maffigt!

Och intill stod Admiral Hipper.

Untertecknad, Fåtöljamiral över de nio haven, stortrivdes!

 

Utanför muséet ligger fem museifartyg förtöjda.

Wilhelm Bauer, världens enda bevarade ubåt Typ XXI.

Hon användes som skolfartyg av Bundesmarine och är delvis återställd till krigstida utseende. LV pjäserna på tornet är attrapper. Inredningen är från hennes tid som skolfartyg. Hon flyter betydligt högre än hon gjorde när hon var insatsberedd. Alla de tunga blybatterierna är urlastade.

Deutsches Schifffahrtsmuseum Bremerhaven är ett fantastiskt museum. Är man intresserad av marinhistoria hör det till det bästa som finns att se. För den allmänt historie- och teknikintresserade är det i allra högsta grad sevärt.

 

Ulf Lundberg

 

In English:

Bremerhaven, one of the important ports of Europe, is situated north of the Hansacity Bremen, on the estuary of the Weser. Here you will find the Deutsches Schifffahrtsmuseum, the German Maritime Museum, and several interesting museum ships. This museum is one of the largest maritime museums I’ve visited. The only larger one I can think of is the Maritime Museum in Greenwich.

The museum deals with everything related to the maritime world, civilian ships, military ships and leisure craft. It is a traditional museum with such a large permanent exhibition, that you can’t take it all in in one day. It’s a museum that you can come back to. It’s glorious!

As soon as you enter the museum you’ll start bumping into  ship models. The first one that I found was a paddle steamer built for river traffic, presumably on the Rhine. A little gem.

Contemporary sea trade and the shipyard industry are dealt with extensively.

The only preserved Hansekogg in the world is on display. The Hansa was a very powerful trading organisation that dominated the seaborne trade in the Baltic and on the North Sea up until the sixteenth century. It plays a very important part in the chaotic medieval and renaissance history of the scandinavian countries.

In the second half of the nineteenth century, Germany was an important shipping nation, and the the museum has a beautiful model of the Preussen, the largest sailing ship ever built and the only five masted full-rigged ship ever built. She belonged to the famous famous ship-owner Laiez. All his ships had names that began with the letter ”P”. Preussen, Potosi, Passat, Pamir, Pommern and so on. All famous sailing ships.

Several of the ships of the Norddeutscher Lloyd Line are presented with magnificient  models. The Bremen held the ”Blue Ribbon” the speed record across the Atlantic, for several years in the thirties. Note the catapult and the seaplane. For a huge fee you could have your mail from the ship delivered one day earlier with this plane.

There was also a model of the tragic and famous ”Wilhelm Gustloff”. She started her career as a nazi cruising ship. At a moderate price she offered germans cruises to Norway in the summer and to the Mediterranean during the winters. This was part of the ”Kraft durch Freude”, ”Power through Joy” -policy of the nazi regime. The goal was to buy over the sympathy of the working classes for the Nazi regime. An intriguing detail is, that there were no classes for the passengers aboard. The Gustloff was a classless ship.

The Gustloff was sunk in the Baltic by a soviet sub on the 30. January 1945. Some 9 000 people, including ca 5 000 children went down with the ship, mostly civilian refugees. It’s the largest loss of life from a single ship in history.

Another 9 000 refugees died shortly after when the Steuben and Goya were sunk.

Another famous naval disaster is presented with a model of the Estonia.

A collection of classic german naval paintings are to be seen. Unfortunately they were not easily photographed.

There was a beautiful collection of ships of the German High Seas Fleet, as well as a models of german ships of the WW2.

Bismarck, Scharnhorst and Prinz Eugen in one glass-case, and the Admiral Hipper right next to them. Glorious! Yours truly, Armchair Admiral of the Nine Seas, had the time of his life.

Five museum ships are moored outside of the museum, one o them being the ”Wilhelm Bauer” the only Type XXI sub preserved. On the outside she is restored to her wartime look, but much of the internal furnishing is from her time as a training sub for the Bundesmarine.

Deutsches Schifffahrtsmuseum Bremerhaven is a magnificent museum. If you are into Maritime history, it’s one of the best. If you are interested in history in general, or technology in general, it’s also very well worth a visit.