Airfix Airfield SIG; Junkers Ju 87B-2 Stuka, del 1 7


Det blir knappast mer klassiskt än så här, till och med morsan vet vad detta är för flygplan. Ondskan själv förkroppsligad, STUKA! 1978 står det på asken, Fabriqué en Angleterre står det också om fransoserna undrar var deras största hot mot nationalklenoden (Heller) tillverkas. Snygg oval logotype.

Om man inte har lust att lunchpromenera i snålblåsten tar man med en modell till jobbet istället. Då hinner man snabbt kapa och limma några delar, putsa några andra och svära över att det dröjer minst fyra timmar tills dess att man kan göra något seriöst med modellen. När man kommer hem börjar det brännas i väskan och modellen åker raskt upp på byggbordet igen. Nu ska vi se; putsa och limma alla återstående delar, måla, dekalera… Tror vi på tre inlägg till innan den är färdig?


Om Stellan

Stellan Englund, uppvuxen i Stockholm men ofta på resande fot i länder när och fjärran. Bygger det mesta bara det finns en intressant vinkel. Finns det inte det så hittar jag gärna på en. En ofta återkommande förebild är FIAT 500 som jag tycker ha samma potential till variation som en Me 109 eller en Sherman. Just nu bygger jag mest modeller av förebilder från amfibieoperationer typ LCM 3, DUKW, LCVP osv.

7 tankar om “Airfix Airfield SIG; Junkers Ju 87B-2 Stuka, del 1

  • Håkan

    Underbara Airfix piloter!
    Alla tycks ha utbildats på samma flygskola oavsett ifall de sedan hamnade i tyska, brittiska eller amerikanska kärror – och varför är alla nödiga? Eller har de precis fått splitter i skrevet? Vem vet?

  • Magnus Fridsell

    Det där belätet finns i vitrinskåpet här i Kågeröd. Byggd före över 25 år sedan. Jag minns att jag var så irriterad över att hjulen var hopgjutna med kåporna…

    /Magnus

    • kai

      Det kom en uppdaterad version nåt år senare med separata (och rätt snygga, tycker jag mig minnas) hjul.

  • Stellan Inläggsförfattare

    Tänk så mycket enklare det är med färre delar. Denna med ihopgjutna hjul och damasker duger gott.

Kommentarer är stängda.