Airfix Airfield SIG; Douglas Skyraider, del 1 6


Eftersom Jaguaren börjar närma sig målning så är det dags att ta sig an ytterligare en Airfixmodell från högen. Ett av mina absoluta favoritplan är Douglas Skyraider. Jag har förvisso en trave av Tamiyas utmärkta modell i 1/48 men den högen får mogna lite till nere i källaren och eftersom jag råkat få en trevlig ask från Tomten så tänkte jag ta itu med den istället. Det är ju snart dags för utställning och då måste man fylla bordet med något från Airfix. Modellen är inte direkt från igår, om man säger så. 1975 står det på den vackra lådan. Innehållet andas också 1975 då gjutningen är helt otroligt fin; formarna var fortfarande oslitna och nitraderna är förtjusande, inte tillstymelsen till gjutskägg här inte. Att köpa och bygga en äldre utgåva av Airfix är dagens hemliga tips då modellen inte går att jämföra med de återutgivningar som kommit av skruttiga gamla byggsatser.

Vingarna limmades ihop, likaså bomb och extratankar. Motorn och kåpan slipades och grundades. Att påstå att Airfix modell är 100 % korrekt i sin utformning och detaljering är väl att ta i men i allt väsentligt så är den faktiskt rätt. Vingarna kan vikas upp precis som på förebilden.

Kroppen limmades ihop efter att jag satt sporrställ, bromskrok och cockpitinredning på plats. Stolen fick några bälten av tejp för att inte se så naken ut. Det ska bli skönt med en modell som har ett enkelt målningsschema för en gång skull, vitt och ljusgrått.

Med i lådan följer ett tjusigt och mycket klassiskt stöd i genomskinlig plast. Ska eller ska inte användas i detta bygge, vad säger ni? Kanske jag parkerar kärran med vingarna uppfällda.


Om Stellan

Stellan Englund, uppvuxen i Stockholm men ofta på resande fot i länder när och fjärran. Bygger det mesta bara det finns en intressant vinkel. Finns det inte det så hittar jag gärna på en. En ofta återkommande förebild är FIAT 500 som jag tycker ha samma potential till variation som en Me 109 eller en Sherman. Just nu bygger jag mest modeller av förebilder från amfibieoperationer typ LCM 3, DUKW, LCVP osv.

6 tankar om “Airfix Airfield SIG; Douglas Skyraider, del 1

  • Ulf Lundberg

    Använd stället. Det är kultfaktor 100!
    Det flesta flygplansmodeller står på sina landställ.
    Det är tråkigt. Gör nåt annorlunda.
    Uffe

  • Stellan Inläggsförfattare

    Hmm, det säger du? Tål att tänkas på. Å andra sidan har jag haft funderingar på att parkera den med uppfällda vingar för det är så sällan man ser hangarfartygsbaserde flygplan med just vingarna uppfällda. Dessutom undrar jag om gångjärnen blir så snygga med utfällda vingar, det är ju inte tokpass på denna. Att bygga en gammal Airfix är nog nästan tillräckligt annorlunda nu för tiden. Kan vara så att det finns ett annat flygplan som kanske få nyttja stället, istället.

    Tackar för påhälsningen 🙂

    • Håkan

      Ohhhh, Airfix stället !

      Nostalgi!

      Någon kärra på Airfix SIG:en måste väl få stället, Skyraidern eller någon annan!?

      • Stellan Inläggsförfattare

        Du har helt rätt i det Håkan, någon kärra måste få stället! Har en Stuka som skulle kunna göra en lågsniff om stället används. vad det gäller Airfix klassiska ställ så verkar det vara möjligt att köpa ett helt paket med dylika, undrar om de inte är i olika storlekar i paketet…?

  • Håkan

    Way to go – en Ju 87 på plastställ blir ju lysande!
    Eftersom den hade fast landställ så blir ju flexibiliteten total, det enda som syns blir ju slitsen undertill – som ju användes som väldokumenterad tittlucka neråt för aktersytten 😉

Kommentarer är stängda.